kijktipHans Zimmer: Hollywood Rebel
Op muziekles bij Hans Zimmer: ‘De soundtrack van ‘Inception’ is mijn versie van Edith Piaf’
In de docu ‘Hans Zimmer: Hollywood Rebel’ probeert de BBC het antwoord te vinden op de pertinente vraag: hoe kan één man in godsnaam zoveel onvergetelijke soundtracks produceren? Naast ‘The Lion King’, ‘Pirates of the Caribbean’ en ‘Dunkirk’ – to name a few – is de Duitser ook verantwoordelijk voor de iconische ‘BRAAAM’-dreun in ‘Inception’, die sindsdien door zowat elke spannende filmtrailer is gekopieerd.
HANS ZIMMER «Grappig hoe dat geluid nu deel uitmaakt van de zeitgeist, nein? Het is exact wat je in een filmtrailer wilt: een episch geluid dat de zetels in de bioscoop doet daveren.»
– Hoe is de soundtrack van ‘Inception’ ontstaan?
ZIMMER «Het is een langzame versie van ‘Non, je ne regrette rien’ van Edith Piaf, een nummer dat ook in de film terugkeert. Ik heb er één noot uitgehaald en die elektronisch gemanipuleerd.»
– U combineert als geen ander muziek met technologie.
ZIMMER «Ik ben de zoon van een muzikante en een ingenieur. Als kind haalde ik de piano uit elkaar om te begrijpen hoe die werkte, tot afgrijzen van mama. Papa vond het alleen maar leuk dat ik er vervolgens een kettingzaag aan bevestigde om een nieuw geluid uit te vinden (lacht).»
– Doet u dat nog steeds?
ZIMMER «Eigenlijk wel. Neem nu de soundtrack voor ‘Rain Man’. De wereld is zo anders voor hem dat hij net zo goed op Mars kan rondlopen, dus besloot ik om muziek uit te vinden voor een wereld die niet bestaat. En voor ‘The Dark Knight’ wilde ik een sound die mensen hartstochtelijk zouden haten, als een soort verpersoonlijking van The Joker. Dat griezelige, irritante geluid is gemaakt met scheermesjes op piano- en cellosnaren. Eigenlijk heb ik dus nooit echt muziek willen spelen. Ik vind ze liever uit, elke film opnieuw.»