Snabba Cash Beeld rv
Snabba CashBeeld rv

Televisie★★★★☆

Op zijn beste momenten lijkt ‘Snabba Cash’ een Zweedse versie van ‘The Wire’

Een jonge vrouw van allochtone afkomst heeft geld nodig om haar bedrijfje drijvende te houden, gaat ten einde raad aankloppen bij een drugsdealer en zet zo een reeks gebeurtenissen in gang die eindigt in bloedvergieten en een dozijn doden. Het Zweedse ‘Snabba Cash’ is niet alleen een heftig en meeslepend misdaaddrama, de serie laat ook zien dat subsidies in het rond strooien niet alléén nadelen heeft.

De titel van deze nieuwe zesdelige Netflix-reeks zal bij de liefhebbers van Scandinavische krimi vast een lichtje laten branden. De originele boekentrilogie van Jens Lapidus over een ambitieuze student die in de cocaïnehandel stapt werd namelijk ruim tien jaar geleden al eens verfilmd en betekende toen de internationale doorbraak van de Zweedse acteur Joel Kinnaman (‘Robocop’, ‘Suicide Squad’). Lapidus’ naam verschijnt hier wel op de aftiteling maar voor de rest heeft deze ‘Snabba Cash’ weinig gemeen met de boeken en de films, behalve dan dat het verhaal zich ook afspeelt op het kruispunt tussen de zaken- en de misdaadwereld, een plek waar er geld in overvloed is en mensenlevens goedkoop zijn.

Hoofdpersonage dit keer is Leya, een jongedame met roots in het Midden-Oosten die in het restaurant van haar vader werkt en ondertussen haar bedrijfje Target Coach, dat de levensvatbaarheid van andere start-ups beoordeelt, draaiende probeert te houden. Wanneer haar gouden kans zich aandient in de vorm van durfkapitalist Tomas Storm, moet ze snel het geld bijeen zoeken om een eerdere, veel minder betrouwbare investeerder uit te kopen. Uiteindelijk ziet Leya maar één oplossing voor haar financiële nood: Ravy, de broer van haar overleden man en een van de belangrijkste cocaïnedealers uit de streek. Maar lenen bij Ravy is allerminst lenen bij een vriend, en wanneer de geldschieter zelf betrokken raakt in een bloedige bendeoorlog zakt ook Leya steeds dieper weg in het misdaadmoeras.

Het is een compliment dat de verwachtingen onrealistisch hoog zal leggen, maar op zijn beste momenten lijkt ‘Snabba Cash’ een Zweedse versie van ‘The Wire’, het epos over de drugshandel in Baltimore en zowat de beste serie ooit gemaakt. De reeks probeert meer te zijn dan een spannend misdaaddrama en wil laten zien hoe mensen uit heel verschillende lagen van de maatschappij niet kunnen weerstaan aan de lokroep van het kapitalisme om zoveel mogelijk geld te verdienen op zo kort mogelijke tijd. Bij de drugsdealers is dat evident, maar ook voor Leya is Target Coach weinig meer dan een vehikel om snel rijk te worden - bij voorkeur via een beursgang zodat je meteen kunt cashen. En Tomas Storm blijkt niet vies te zijn enkele boekhoudkundige trucs om zijn fortuin op te vijzelen, wat even illegaal is als wat de simpele drugsdealers doen maar minder opvalt.

Net zoals in ‘The Wire’ betaalt het voetvolk ook uiteindelijk het gelag. Mensen als Salim, de rechterhand van Ravy die verliefd wordt op Leya en alleen maar droomt van een leven buiten de misdaad - hij klust bij als zanger op huwelijksfeesten. Of Tim, het meest tragische personage in de reeks, een 15-jarige zoon van gescheiden ouders die verloren loopt op straat en stoemelings in Ravy’s bende terechtkomt terwijl hij helemaal niet geschikt is voor de criminaliteit. Tim is samen met Tomas Storm ook het enige belangrijke personage zonder allochtone roots, wat nog een ander aspect van de reeks toont: het is op alle vlakken eigentijdse televisie, in de diverse cast, de thematiek, de dialogen vol schutting- en straattaal en de erg energieke regie. Niet alle verhaallijnen raken in slechts zes afleveringen even goed uitgewerkt - de romance tussen Leya en Salim bijvoorbeeld komt, in tegenstelling tot de twee personages zelf, nooit echt van de grond - maar dat stoort niet: ‘Snabba Cash’ bewijst dat Zweden zeker wat televisie betreft nog altijd een gidsland kan zijn.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234