Opvoeden Doe Je Zo, nieuwe humoristische show van Woestijnvis voor VIER met gastheer Pedro Elias, die kinderen tss 9 en 12 jaar 45 minuten bij BV's plaatstBeeld Vier

televisie★★½☆☆

‘Opvoeden doe je zo’ op VIER: ‘Voorspelbaar vertier met klein grut’

Volgens ervaringsdeskundigen, mensen met nageslacht die het bijgevolg kunnen weten, heet opvoeden een kunst te zijn. Nu, als je je kinderen al inprent om niet te plassen op medestudenten met een kleurtje als die tot je uiterst selecte vriendenclubje willen toetreden, dan kom je volgens mij tegenwoordig al een heel eind. Maar waar ik naartoe wil: het opvoedkundig proces ligt ook ten grondslag van ‘Opvoeden doe je zo’, een panelquiz zoals je onderhand wel gewend bent van VIER. Misschien bent u er zelfs al eens van eentje weggezapt. Ik alvast wel, en voorts hoop ik me niet verder met uw zaken te bemoeien.

Spreekstalmeester in ‘Opvoeden doe je zo’ is Pedro Elias, wiens marktwaarde in de lift zit sinds ‘De container cup’. Of dat dankzij dan wel ondanks Wesley Sonck was, daar ben ik nog altijd niet uit, maar zelfs na zijn recente opstoot in de vaart der volkeren kun je er donder op zeggen dat Elias toch een gewone jongen gebleven is. Dat zie je aan de manier waarop hij ‘Opvoeden doe je zo’ voorzit, en aan hoe die vrij weinig verschilt met hoe hij eerder al ‘Control Pedro’ bestierde. Aan vergelijkend materiaal geen gebrek bij panelshows. Waar ‘Control Pedro’ zich boog over heil en onheil van het internet, verwondert ‘Opvoeden doe je zo’ zich telkens over twee kinderen, die het daarvoor nochtans zelf de studio inhaalt. Ach, uiteindelijk gaat het ook maar om de nieuwste thematische stopverf die de levensduur van de panelshow als televisioneel gegeven nog even moet lengen, maar toch. Je bestaansreden ophangen aan kinderen blijft riskant. Kids say the darndest things, maar op televisie wil ik er, mede door de werken van Nathalie Meskens en minstens één der gebroeders Coppens, niet altijd meer ontvankelijk voor zijn.

Van de twee negenjarigen die zich ter vermaak lieten opvoeren, leek vooral de verdacht bijdehante Julian allerminst representatief voor zijn generatie. Niet alleen uitte de jongen zich als Klara-luisteraar, ook bleek hij - zoals het Klara-luisteraars betaamt - alles af te weten van beide wereldoorlogen, ofschoon die nog maar zelden opdoemen in het interesseveld van de doorsnee negenjarige, tenzij verwerkt in een guitig Tik-Tok-dansje. Wendy Van Wanten, één vierde van het deelnemersveld die avond, kende Julian dan weer niet. Wat betreft het interbellum liet zijn kennis dus nog te wensen over. Julian zal het ongetwijfeld nog ver schoppen, verder dan op televisie bedoel ik, maar in afwachting van die stralende toekomst leende hij zich hier nog even voor voorspelbaar vertier met klein grut. In de eerste aflevering al polsen naar de de bloemetjes en de bijtjes bij je jonge gasten was me bijvoorbeeld net iets te makkelijk, evenals kinderen foto’s voorhouden van voorbehoedsmiddelen om je dan te bescheuren als ze die niet kunnen thuisbrengen. Zou de gemiddelde Vlaming op straat zich trouwens wél iets wezenlijks kunnen voorstellen bij een pessarium? Snel afronden, voor ik weer iemand op ideeën breng voor een voxpop: dit nieuwe televisieseizoen lijkt soms nog erg sterk op alle vorige.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234