null Beeld

FILM★★☆☆☆

Passengers (★★☆☆☆)

Wake me up before you go-go.

Erik Stockman

Het openingsshot: een ruimteschip suist door het peilloze heelal. Op het bioscoopscherm verschijnen – en is het niet héérlijk wanneer dat gebeurt?! – van die kleine witte lettertjes die ons meer informatie geven: het schip heet de Avalon, het is op weg naar de kolonie Homestead II, en aan boord bevinden zich 5.000 passagiers en 258 bemanningsleden in een vriesslaap. Kijk, wij zijn al lang niet meer dat 9-jarige jochie dat met een speelgoedversie van de Eagle – het vermaarde transportschip uit de sciencefiction-serie ‘Space: 1999’ – in de hand urenlang door het huis holde, en toch blijven wij dol op dit soort openingsscènes. Én op de hooggespannen verwachting die ermee gepaard gaat: wat voor onheil staat de Avalon te wachten? Zal er vanaf LV-426 een noodsignaal binnenlopen dat achteraf een waarschuwing zal blijken te zijn? Zal het schip worden meegezogen in de trekstraal van een Imperial Star Destroyer? Helaas: uit een sterrenstelsel van mogelijke plotlijnen, heeft scenarist Jon Spaihts de minst interessante gepikt: die van een banale romcom-in-de-ruimte waarin de twee mooiste mensen van Hollywoods A-list samen op cruise mogen (waarschuwing: kosmische spoilers op komst!). Na een technische storing ontwaakt de passagier in cocon 1498 negentig jaar te vroeg als enige uit zijn vriesslaap: ‘You gotta be kidding me!’ horen we Chris Pratt uitroepen, en de half-komische manier waarop hij zijn stem laat overslaan, maakt meteen duidelijk dat we niet in een psychologisch drama over intergalactische eenzaamheid zitten, maar in een comfortabele crowd-pleaser.

De eerste weken weet Jim zichzelf nog bezig te houden – hij heeft de bar voor zich alleen – maar het duurt niet lang voor hij een verwilderde baard laat staan en nog gepijnigder voor zich uit begint te staren dan Tom Hanks in ‘Castaway’. Uit arren moede maakt hij dan maar de passagier in cocon 1456 wakker: een knappe blondine die wordt vertolkt door Jennifer Lawrence. Een excellente keuze, want in de volgende scène zien we Jennifer al in een sexy witte bikini in het zwembad plonzen. Uiteraard krijgt Aurora het te pakken voor haar lotgenoot (niet moeilijk: hij is de enige man die wakker is, en zijn sixpack mag er wezen). Tot de robot-barman (Michael Sheen) zijn synthetische mond voorbijpraat en Aurora te weten komt dat het geen technische storing was die haar heeft doen ontwaken, maar Jim. In één duizelingwekkende klap beseft Aurora hoe wij, mannen, eigenlijk in elkaar zitten: wanneer we zin hebben om te rollebollen, halen we er het liefst een knappe blondine bij. Vervolgens valt het licht uit en dient Jim (‘Voordat het schip ontploft!’) middels een ruimtewandeling één of ander defect te herstellen, waardoor de film nog even in ‘Gravity’ verandert, waarna de kus der verzoening volgt en we klaar zijn. Het triestigste is nog dat Jennifer – normaal gezien een prima actrice – door toedoen van het ongeïnspireerde script mee de dieperik ingaat: de ‘Huh!’ die ze op een cruciaal moment dient uit te roepen, staat nu al geboekstaafd als één van de slechtst geacteerde ‘Huhs!’ uit de filmgeschiedenis. Maar Jen blijft welkom in onze cocon. Huh!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234