Platendraaiers - DOCUMENTARYBeeld VRT

Televisie★★★½☆

‘Platendraaiers’ op Canvas heeft onze knaldrang aanzienlijk aangescherpt

Hou uw elastieken benen, new beat-veston en linksdraaiende oordoppen in de aanslag: dj-songwriter Kristof Michiels (ofte 4T4) neemt u in zijn Canvas-reeks ‘Platendraaiers’ op een trip doorheen vijftig jaar Belgische dj-cultuur.

De in totaal drie afleveringen (allemaal op VRT NU) grepen onze aandacht crescendo bij de lurven. Deel één is, hoewel sympathiek, ook wat traag en krukkig. Om het cru te zeggen: noodzakelijk kwaad. Het is de fond van de reeks, waarin protagonisten (van Kris Kastaar via Daddy K tot Amelie Lens) en sleutelmomenten gezet worden. Pas daarna kunnen in afleveringen twee en drie de interessantere schuiven opengetrokken worden.

U weet misschien dat ‘Platendraaiers’ al vóór de eerste uitzending veelbesproken was, maar als u het goed vindt, gaan we daar snel aan voorbij: ja, het digitale promobeeld (die collage van dertig mannelijke dj’s) vooraf was toondoof en lomp. Nog iets? Nee, want op basis van de reeks zelf lijkt het me ook een gevecht in de marge, en daarvan hebben we er al genoeg.

De reeks? Ik ging zitten voor de petites histoires over Vlaanderens wereldberoemdste dj’s, stromingen en discotheken, maar bleef hangen voor de weirde, verneukeratieve details in de montage (de ‘Hot Butter’-gehoortest, het ‘Hey Dimitri!’-moment, het hinnikende paard met komische timing bij Grazzhoppa), voor de straffe verhalen (van Cherry Moon-coryfee Franky Jones’ Zagreb-anekdote tot bijna alles uit de mond van Sven Van Hees) en voor de weelderig samengestelde soundtrack. Ook gegrinnikt bij de Discopoly-fragmenten: vier dj’s die elkaar proberen af te troeven tijdens een aangepaste Monopoly-variant, met Kans- en Algemeen Fonds-kaarten als ‘U heeft gedraaid op het trouwfeest van een dj. Dag Allemaal biedt 4.000 euro voor de smeuïge details’ tot ‘Josje van K3 betaalt u voor dj-lessen, enzovoort’.

Aflevering drie rockt en swingt met in de ene hand een fles diepgevroren Smirnoff, en in de andere drie blikjes Red Bull. En wanneer 4T4 pionier Joe Berluck (volgens overlevering en diverse ooggetuigen de uitvinder van de discobar) mee naar Tomorrowland neemt, wordt het zelfs even ontroerend. Deze man begon plaatjes te draaien toen dat nog kleinerend werd omschreven als ‘een vluchtige jongerengril voor misfits en idealisten’. Nu oog in oog staan met de barokke hoogmis van dans en tepelflosjen allerhande – en dus: een wereldberoemde uitloper van iets dat hij ooit in gang had gezet – deed hem iets.

‘Platendraaiers’ is niet voor iedereen: daarvoor is de reeks te speels, te wild, bij momenten te onnozel, en wellicht te onsamenhangend, omdat 4T4 zich in zijn enthousiasme meer op details dan op overzicht heeft gericht. Omdat hij er een persoonlijk werkstuk van wilde maken, en geen pogingen deed om de Waarheid te benaderen, en omdat voiceover en presentatie (bewust) knullig klinken.

Maar daartussen klopt een goed doorbloed, ritmisch bonkend hart. Je ruikt de passie, en de oprechte sympathie voor het wereldje in alle kieren en gaten. ‘Wien Is ’t Hof van Commerce?’, de vorige docu van 4T4, werd enkele jaren geleden overal straffe toebak genoemd. En al zijn blutsen en builen ten spijt mag ‘Platendraaiers’ daar met gemak naast liggen, dus dat zal ook wel redelijk in orde zijn.

Ik heb tijdens de drie afleveringen bijgeleerd en gelachen, werd geëntertaind en ontroerd, en zag mijn knaldrang aanzienlijk aangescherpt. En als ik straks geen Discopoly-spel onder de kerstboom vind, heeft mijn vrouw iets uit te leggen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234