null Beeld Merie Weismiller Wallace; SMPSP
Beeld Merie Weismiller Wallace; SMPSP

FILM★★★★☆

‘Promising Young Woman’ is een film die ons a hell of a good time én een louterende veeg uit de pan bezorgde

Met vijf Oscarnominaties (waarvan eentje werd verzilverd, die voor Beste Scenario) en een overvloed van lovende reviews was ‘Promising Young Woman’ in de VS één van de meest bewierookte films van het afgelopen jaar. En toch keken wij niet écht uit naar deze tragikomedie over een vrouw (de fantastische Carey Mulligan) die er zo haar eigen methodes op na houdt om als een wraakengel af te rekenen met de mannen die haar ongevraagd bepotelen.

Lag het aan het thema? #MeToo is in de media al zó vaak aan bod gekomen dat wij dachten: eventjes niet, nu de bioscopen eindelijk weer open zijn, willen wij liever Jason Statham met een revolver zien zwaaien. Of misschien werd onze weerstand opgewekt door een andere reden. Misschien waren wij diep vanbinnen een beetje báng voor ‘Promising Young Woman’; bang dat we ons voor een stukje zouden herkennen in één van de vele venten die zich aan Cassie opdringen. Want ja: tijdens onze beschonken nachten in café De Video zijn onze tengels ook weleens terechtgekomen op vrouwelijke lichaamsdelen waarop we de gebruiksrechten niet bezaten. Mea culpa, mea culpa, mea maxima vulva.

null Beeld Merie Weismiller Wallace; SMPSP
Beeld Merie Weismiller Wallace; SMPSP

Uiteindelijk zijn we naar goede gewoonte met een zo open mogelijke geest beginnen te kijken, en wat wij zagen was een film die ons a hell of a good time én een louterende veeg uit de pan bezorgde. #MeToo, #TimesUp, het gif van de mannelijke trots en het tegengif van de veranderende tijdgeest: het zit allemaal vervat in die schitterende scène waarin de zogezegd ladderzatte Cassie ineens zelfbewust haar ogen opent en haar aanranders, die zonet nog aan haar kleren lagen te frunniken, met heldere stem toebijt: ‘Ik zei dus: ik wil naar húís.’ Dát is het confronterende moment waarop Cassie van een willoze ledenpop ‘die erom vraagt’ verandert in een persoon met een naam; dát is het triomfantelijke ogenblik waarop deze film de diep ingeslepen mannelijke hovaardigheid als een kaartenhuisje omverblaast en ons laat voelen dat dergelijk haantjesgedrag écht niet meer valt goed te praten.

‘Promising Young Woman’ proeft als een heerlijk medicijn, maar is daarnaast ook superieur entertainment. De dialogen knisperen, Bo Burnham is geweldig als de dokter die tussen de rekken van de apotheek losbarst in ‘Stars Are Blind’ van Paris Hilton, en na een cruciale scène presteert debuterend regisseuse Emerald Fennell – ze schreef samen met Phoebe Waller-Bridge eerder de serie ‘Killing Eve’ – het zelfs om het betoverende ‘Lullaby’ uit de fiftiesclassic ‘The Night of the Hunter’ op de soundtrack te zetten. Ze kent haar klassiekers, ze weet wat ze wil, én ze heeft stijl, die Fennell. U zult misschien moeite hebben met het omstreden einde, maar wat ons betreft groeit de veelbesproken hoofdkussenscène uit tot een gitzwarte en onwaarschijnlijk krachtige allegorie op grensoverschrijdend gedrag. Dus hou u maar klaar, want willen of niet, weerstand of geen weerstand: de nieuwe tijdgeest komt in de gedaante van Cassie op onhoudbaar hoge hakken en met gelakte nagels op u af, en ze brengt een verdomd goeie film mee.

Vanaf 23 juni in de bioscoop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234