RagnarokBeeld Netflix/Christian Geisnaes

Televisie★★★½☆

Ragnarok op Netflix is nogal belachelijk, maar wérkt wel

Een nordic noir in de stijl van ‘The Bridge’ of ‘Borgen’, maar dan over een verlegen puber die als reïncarnatie van Thor de wereld moet verlossen van vervuilende bedrijven en losgeslagen kapitalisten? Zoals ‘Ragnarok’, nieuw op Netflix, zijn er geen twee.

Magne (David Stakston), een sociaal onhandige tiener met dyslexie, keert met zijn broer en moeder terug naar zijn geboorteplaats Edda, voor het eerst sinds ze na de dood van hun vader het dorpje in de bergen achter zich lieten. Bij aankomst wrijft een mysterieuze oude vrouw over Magnes voorhoofd en ineens bezit hij superkrachten. Hij heeft geen bril meer nodig, kan vogels van kilometers ver spotten, en aan een aanrijding met een sneeuwtruck houdt hij enkel wat kleerscheuren over. Hij kan het weer voorspellen en laat het, tijdens momenten van complete razernij, zelfs bliksemen. De met vreemde iconen beschilderde hamer neemt alle twijfel weg: Magne heeft de krachten van oppergod Thor geërfd, en wel net op het moment dat de wereld een held nodig heeft – Ragnarök is in de Noorse mythologie het moment van de Apocalyps.

Thors vijanden uit de Oude Tijd leven óók in Edda. Het zijn vier Reuzen, eeuwenoude monsters die zich voordoen als mensen en in het geheim al meer dan 3.000 jaar levende wezens offeren voor hun welzijn. De Reuzen zijn geleidelijk aan de wereld aan het vernietigen met het chemische afval van hun miljoenenbedrijf, dat ze in het water lozen. De gletsjer smelt razendsnel en het kraantjeswater is zo vervuild dat kanker en longziekten de bevolking van het idyllische Edda (de opnames vonden plaats in de Noorse stad Odda, vlak bij de iconische rotspartij Trolltunga) teisteren.

RagnarokBeeld Netflix Christian/Geisnaes

De Reuzen staan uiteraard symbool voor het doorgedreven kapitalisme en de hebzucht die de wereld naar de knoppen helpen en Magne is de ecologische strijder die de planeet moet redden – Greta met een magische hamer, zo u wilt. Het klinkt nogal belachelijk en dat is het ook, maar ‘Ragnarok’ – zoals zoveel recente Netflixtitels duidelijk gemaakt voor de doelgroep ‘jongvolwassenen’ – wérkt omdat de reeks zichzelf nergens te serieus neemt. Zo is de eerste confrontatie tussen Magne en een Reus geen episch vuistgevecht zoals je ze ziet in Marvel-films, maar een dronken armworstelwedstrijd. Opperreus Vidar, de directeur van de vervuilende fabriek, kleedt zich in de eerste aflevering uit om vervolgens in z’n blootje het hart uit de borstkas van een rendier te rukken. Het is bizar, gedurfd maar uiterst entertainend.

Het plot van ‘Ragnarok’ gaat in de eerste zes afleveringen nogal moeizaam vooruit omdat niemand gelooft wat Magne zegt. Je kunt het ze niet kwalijk nemen: Magne geeft namelijk geen enkele context, verklaring of bewijs voor zijn verborgen krachten. De finale is ook een beetje een anticlimax. Het is onwaarschijnlijk dat ‘Ragnarok’ het succes van fantasyhit ‘The Witcher’ kan evenaren: daarvoor is de reeks – vreemd genoeg bedacht door Adam Price, de man achter het schitterende Deense politieke drama ‘Borgen’ – gewoon té raar. Maar charme heeft de serie in overvloed.

Tip: stel het oorspronkelijke Noors als audiotaal in, want het gedubde Engels komt met een schabouwelijk accent.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234