FILM★★☆☆☆
Ready Player One
Zelfs de Iron Giant kan deze sof niet redden.
‘Spielberg op z’n best.’ ‘De slechtste film uit zijn carrière.’ In Amerika verdeelt de nieuwe Spielberg de critici in twee extreme kampen. Wij werden vooral verdrietig van ‘Ready Player One’, want nog nooit heeft Spielberg zó ver afgestaan van de magie van zijn meesterwerken – en nog nooit heeft hij zó dicht gestaan bij de films van Michael Bay – als met dit bijna volledig uit CGI opgetrokken spektakel, waarin we in de virtuele realiteit van een videogame duiken, op zoek naar drie sleutels die drie magische poorten moeten openen (geeuw).
Het meest ontgoochelende was nog dat wij van de honderden referenties aan de popcultuur die Spielberg in het verhaal heeft gestopt (De DeLorean! De Iron Giant!) warm noch koud werden. Wij hadden namelijk veel te veel het gevoel dat Spielberg op de filmgeschiedenis zit te parasiteren in een krampachtige poging om de lege plot van zijn eigen film een beetje warmte en kleur te geven. Vergeefse moeite.