null Beeld LIAM DANIEL/NETFLIX
Beeld LIAM DANIEL/NETFLIX

tv-tip'Bridgerton'

Regé-Jean Page: ‘De lastigste opdracht was kussen in de regen’

Als de naam van Daphne Bridgerton, telg van een rijke Britse familie uit de eerste helft van de 19de eeuw, opduikt in een roddelblaadje dat druk wordt gelezen in adellijke kringen, ziet de jongedame haar kansen op een goede huwelijkspartner slinken. Gelukkig krijgt ze hulp van de knappe hertog Simon Basset, die zelf de opdringerige singles en hun moeders van zich moet afslaan. Hij stelt aan Daphne voor om te doen alsof ze een koppel zijn, zodat hij van alle ongewenste aandacht verlost is en zij haar standing weer ziet toenemen.

Lees ook de recensie: ‘Bridgerton’ op Netflix: ‘Als je één bal hebt gezien, dan heb je ze allemaal gezien’

Wat er daarna gebeurt, kunt u ongetwijfeld raden, maar ‘Bridgerton’ is gelukkig niet zo’n groot cliché als op het eerste gezicht lijkt. Het Netflixdebuut van Shonda Rhimes, bedenkster van ‘Grey’s Anatomy’ en ‘How to Get Away with Murder’, bevat veel meer sterke vrouwelijke personages én zwarte acteurs dan het gemiddelde kostuumdrama. De Brit Regé-Jean Page mocht alvast zijn beste Oxford English bovenhalen voor de rol van hertog Basset.

REGÉ-JEAN PAGE «Het is de eerste keer in vijf jaar dat ik nog eens met een Brits accent mocht praten voor een rol. Zoals veel zwarte Britse acteurs ben ik naar de Verenigde Staten getrokken omdat er daar veel meer kansen waren dan in mijn thuisland. Het is ook veelzeggend dat net een Amerikaanse schrijfster als Shonda Rhimes een kostuumdrama als ‘Bridgerton’ heeft gemaakt, met zoveel zwarte acteurs in de hoofdrollen. Maar ik wil daar niet te veel ophef rond maken. De diversiteit van de cast was zeker verfrissend, maar het voelde ook compleet normaal en natuurlijk. En het is de logica zelve: als je een reeks maakt die in bijna tweehonderd landen op tv komt, moet je ervoor zorgen dat je publiek zich herkent in de verhalen die je vertelt. Het is ook niet moeilijk om iedereen een plaats te geven, het is zelfs veel lastiger om bewust mensen uit te sluiten.»

– Je Britse accent hoefde je niet meer te leren, maar blijkbaar kreeg je vlak voor de opnames wel een uitnodiging voor een doorgedreven training. Wat stond er op het programma?

PAGE «Alles waaraan je denkt bij de woorden ‘Brits’ en ‘vroege 19de eeuw’. Paardrijden, danslessen, etiquette, pianospelen: het hele schema leek goed op een week uit het leven van een Jane Austen-personage met veel goede voornemens (lacht). Het was redelijk intensief, maar wel belangrijk om te kunnen acteren zonder na te denken over waar je je voet nu moet zetten of welk bestek je moet nemen. Al stond de lastigste opdracht níét op het programma: kussen in de regen. Als je je mond op die van iemand anders moet drukken terwijl er tegelijk drie regenmachines water in je gezicht staan te blazen, dan is het heel belangrijk dat je weet hoe je moet blijven ademen (lacht). Wees dus gerust, het ziet er veel romantischer uit dan het in werkelijkheid was.»

Bekijk hier de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234