Reizen WaesBeeld VRT

Televisie★★★½☆

‘Reizen Waes: Japan’: na een spacebrownie of twee is de logica best te volgen

Enkele minuten ver in de nieuwe 'Reizen Waes'-special schoot me - nooit aangenaam - een oude Donald Trump-oprisping te binnen: 'Ik schud niet graag handen. Een kleine buiging zou ik niet erg vinden. Zoals in Japan. I love it. Dat is meteen het énige aan Japan wat ik leuk vind.' Ik had het toen al moeten weten: het land van de rijzende zon is razend boeiend.

Japan is een land waar gedienstigheid en gecultiveerde waanzin hand in hand - of heden: op enkele meters afstand én met een modieus mondkapje op de snuit - op straat lopen. Plichtsgevoel motiveert het kleinste boertje, door het isolement kunnen gebruiken in alle rust en stilte extreme vormen aannemen, en moderne technologie worstelt - zie: de ambachtelijk vervaardigde Studio Ghibli-tekenfilms van Hayao Miyazaki - aldoor met de natuur. Het is een complex land met een nog complexere geschiedenis, dat in reportages van Europese hand veelal wordt afgeschilderd als een rariteitenkabinet waar jonge mensen zich in coma gamen in marathonsessies, giechelen de hoogste vorm van seksuele extase is en mensen nog liever doodvallen dan toe te geven dat ze iets mispeuterd hebben. Ik was dus aangenaam verrast dat Tom Waes zich de moeite had getroost om na te gaan waaróm veel Japanse gewoontes ons zo vreemd voorkomen.

Neem nu themapark Huis ten Bosch in Sasebo: van een cultuur die het gebruik van harakiri in het leven heeft geroepen en waarin zelfkwelling dus een way of life is, hoeft het niet te verwonderen dat de pretparken er al eens worden aangekleed als een kale versie van Nederland, met geïmporteerde bakstenen en al. Zijn jullie nou helemaal besodemieterd, denk je dan, maar Japanners hebben kennelijk maar twee tot vijf dagen vakantie per jáár: naar Nederland en terug vliegen kost je al gauw twee dagen, dus waarom dan niet het land dichter bij huis reconstrueren? Dan heb je ook die vervelende Nederlanders niet. Zo schuilt er achter wel meer zaken een logica die zeker na een spacebrownie of twee best te volgen valt.

Nog geleerd: een ex-gangster in Kitakyushu wist te vertellen dat je bij de yakuza-maffia een vinger moet afsnijden voor elke fout die je maakt. Ze hebben in Japan zelfs een overheidsprogramma om ex-yakuzaleden te steunen. In België hebben we iets soortgelijks: een uittredingsvergoeding. Daarna bezocht Tom Waes Okunoshima, een eiland vol konijnen dat zich met klem wenst te distantiëren van 'Temptation Island'. Vooral gids Hisa ('It's so cute!') liet zich de knaagdieren welgevallen, terwijl Tom toekeek als een strenge vader die zijn zoon voor het eerst met poppen ziet spelen. Schattigheid is alvast één Japanse traditie die maar moeilijk te rijmen valt met het brutale verleden van het land.

In Okayama was er het Naked Men Festival, waarbij tienduizend in pampers gehulde mannen een stokje moesten zien te bemachtigen, een concept dat Koen Crucke hier al jarenlang van de grond probeert te krijgen. Vervolgens onderging Tom Waes in een soort Japans Technopolis een tyfoon van 200 kilometer per uur en een aardbeving met een kracht van 7 op de schaal van Shindo, omgerekend een kracht van 4 op de schaal van Luc Caals na een avondje bij de Indiër. Tot slot gooide hij zijn privacy te grabbel in een hotel dat maar 1 dollar per nacht aanrekent, maar beelden van de kamer wel op YouTube streamt: Japanners zijn voyeuristisch ingesteld. Misschien door de eenzaamheid waarin ze vaak hun levens in de grootsteden leiden. Misschien ook niet.

Japan blijft een mysterie, maar één dat ik de komende twee weken graag verder hoop te doorgronden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234