null Beeld

FILM★★1/2☆☆

Run All Night

Voor de fans van Liam de actieheld.

Liam Neeson (63) is lang niet de enige ouder wordende dramatische acteur die zich met piepende botten, krakende heupen en een lekkende prostaat in het actiegenre stort: straks doet ook Sean Penn (toch ook al 55) een liamneesontje in ‘The Gunman’ (uit op 24 juni). Ook Denzel Washington (‘The Equalizer’, ‘2 Guns’, ‘Safe House’) en Kevin Costner (‘3 Days to Kill’) grijpen in de herfst van hun carrière meer dan ooit naar de granaten en de blaffers, maar voorlopig is het Liam die zichzelf de onbetwiste koning van de schietende grootvadertjes mag noemen: ‘Taken’, ‘Taken 2’, ‘Taken 3’, ‘Unknown’, ‘The Grey’, ‘Non-Stop’ en nu ‘Run All Night’ – wie doet het hem na? De pulpy B-films met Neeson in de hoofdrol zijn sinds 2008, toen de eerste ‘Taken’ uitkwam, een genre op zich beginnen te vormen, en tegenwoordig heeft dat genre zelfs een naam: neesploitation.

En ook al blijft The Schwarz onze favoriete actieheld, zelf zien we The Neese ook graag aan het werk – toch liever dan de zogenaamde ‘rijzende actiesterren’ Chris Pine, Channing Tatum, Taylor Kitch, Liam Hemsworth en Taylor Lautner. We bedoelen maar: kent ú iemand die speciaal naar de cinema trekt om Andrew Garfield of John Hutcherson een pistooltje te zien afvuren? Nee, geef ons maar The Neese: die heeft tenminste gruis in de stem, tragiek in de ogen, groeven in de ziel. In ‘Run All Night’, één van de betere neesploitationflicks, laat hij bij momenten zelfs een diepe zelfhaat zien, een ultrawrange ‘ik jaag je een kogel door de kop, want het kan mij allemaal geen fuck meer schelen’-attitude.

Zijn personage, Jimmy Conlon, is een drankzuchtige ex-huurmoordenaar die zich, door omstandigheden die we hier niet gaan onthullen, verplicht ziet om de zoon van een machtige gangsterbaas om te leggen. En hoplaneesonla, nog voor hij ‘I’m too old for this shit!’ kan zeggen, krijgt Jimmy een legertje grimmig kijkende booswichten achter zich aan, onder wie een Google-bril dragende killer (Common) ‘die niet zal stoppen voor we allemaal dood zijn’.

Regisseur Jaume Collet-Serra (‘Unknown’, ‘Non-Stop’) zet de actietaferelen met veel vakmanschap in beeld, het verhaal dendert lekker voort, en verder was het een goeie zet om Liam te omringen met een heleboel collega-bejaarden: Ed Harris, Vincent D’Onofrio, die goeie ouwe Bruce McGill, en zelfs de meer en meer op een verwaaide bedelaar lijkende Nick Nolte – het lijkt wel alsof we in The Best Exotic Shoot-Out Hotel zijn terechtgekomen. Niet alles rockt: die steeds terugkerende kleffe scènes waarin Jimmy zijn zoon Mike (Joel Kinnaman) tracht te beletten om zelf naar de wapens te grijpen (‘Doe het niet! Als je die trekker overhaalt, word je net als ik!’) hadden ze beter achterwege kunnen laten. Wél geweldig: de manier waarop die ouwe rotten zelfs de meest afgezaagde dialogen kunnen laten resoneren als iets van Hemingway. ‘Walk away, Shawn,’ horen we Neeson op een bepaald moment grommen, waarop Harris: ‘Walk away to what, Jimmy? I’ve got nothing left to walk back to anymore.’ Laat Chris Pine die zinnen uitspreken, en het klinkt als het gejengel van een baby die om zijn flesje vraagt.


Bekijk de trailer van 'Run All Night'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234