'Run'Beeld Ken Woroner/HBO

televisie★★½☆☆

‘Run’ op Play: ‘Wat als je op een dag je hele leven overhoop gooit en samen met je jeugdliefde alles achterlaat?’

Wat als je op een dag je hele leven overhoop zou gooien en samen met je oude jeugdliefde alles achter zou laten? Op die vraag geeft de nieuwe HBO-reeks ‘Run’ een bevreemdend en niet erg bevredigend antwoord.

Ruby (Merritt Wever, ook te zien in de Netflix-reeks ‘Unbelievable’) heeft ooit met haar ex-vriendje Billy (Domhnall Gleesan) een pact gesloten: als ze op een bepaald punt in hun leven allebei het woord ‘RUN’ naar elkaar sms’en, laten ze alles vallen en stappen ze in New York op een trein richting andere kant van het land. Aan boord kunnen ze dan een week lang ontdekken of de oude liefde nog groot genoeg is om nooit meer terug te keren. Zeventien jaar later krijgt Ruby het korte bericht binnen wanneer ze op de parking van een warenhuis staat en zich probeert op te laden voor nog maar eens een dag shoppen, yogales volgen en op tijd thuis raken om een pakjesbezorger binnen te laten. Na een korte aarzeling stuurt ze ‘RUN’ terug, neemt het eerste vliegtuig naar New York en springt in Grand Central Station, samen met Billy, de trein op.

De zevendelige HBO-serie ‘Run’ begint als een alternatieve versie van ‘Before Sunset’, als Jesse en Celine na hun kortstondige romance in ‘Before Sunrise’ hadden afgesproken om elkaar negen jaar later opnieuw te zien, in plaats van het lot in hun plaats te laten beslissen. Net zoals in Richard Linklaters films spat de chemie tussen de twee hoofdpersonages van het scherm, en lijkt het van bij de eerste ontmoeting alsof de klok teruggedraaid is. Zeker de seksuele spanning tussen Ruby en Billy is groter dan in de vorige drie seizoenen van ‘Temptation Island’ samen: op weg naar de trein moet Ruby haar tintelende vagina al met een streng ‘calm down!’ in bedwang houden, en de reis is nog niet goed en wel begonnen of beide geliefden hebben in het toilet al even de hand aan zichzelf geslagen.

‘Run’ is geschreven door Vicky Jones, die samen met Phoebe Waller­Bridge het geweldige ‘Fleabag’ de wereld in stuurde, en in de eerste afleveringen lijken de verwachtingen die daardoor gewekt zijn ook te worden ingelost. De serie is grappig en vinnig, maar heeft een erg scherp randje: als Ruby en Billy bijvoorbeeld voor het eerst de liefde proberen te bedrijven in een allesbehalve romantische privécoupé, begint dat bijna als slapstick met bedden die plots openklappen. Maar dan ziet Billy het litteken van een keizersnede op Ruby’s buik en beseft hij dat er thuis minstens een kind op haar zit te wachten. Al snel komen beide geliefden er ook achter dat ze eigenlijk niet zozeer heimwee hadden naar hun relatie met elkaar, maar naar hun zeventien jaar jongere zelf, naar de onbezorgdheid toen ze nog maar 19 waren.

Na ruwweg drie afleveringen slaat de reeks echter plotseling een heel andere richting in, en wordt het van een eigenzinnige romantische komedie een thriller die baadt in zwarte humor. Het is alsof de Coen-broers de camera van Linklater zijn komen overnemen en besloten om van ‘Run’ een spannende roadmovie te maken, inclusief achtervolgingen, een personage dat op bloedige wijze de dood vindt en kleurrijke nevenpersonages (Waller-Bridge in een bijrol als vrouw met een voorliefde voor roadkill). Je zou het gedurfd kunnen noemen, maar het zorgt ervoor dat de serie volledig ontspoort. Omdat maar vijf van de zeven afleveringen op voorhand te bekijken waren, is het moeilijk te zeggen waar Ruby en Billy uiteindelijk zullen belanden, maar de kans dat ‘Run’ alsnog ongehavend op de eindbestemming aankomt, lijkt toch erg klein

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234