Een bus van De Lijn, waarschijnlijk te laat.Beeld VRT

Televisie★★☆☆☆

Schokkende conclusies in ‘Pano’: de bussen rijden niet op tijd

De moed, durf en volharding van de reporters bij het wekelijkse duidingsmagazine ‘Pano’ kent werkelijk geen grenzen. Vergeet de geharde onderzoeksjournalisten die op de Middellandse Zee in gammele bootjes verdrinkende vluchtelingen in de ogen kijken terwijl ze hun laatste woorden noteren in een waterdicht schriftje: reporter Laura Niclaes ging een dikke maand met bussen van De Lijn naar haar werk. De horror! De horror!

De Vlaamse vervoermaatschappij heeft een verschrikkelijk 2019 achter de rug: een rampzalige reorganisatie, een dalende klantentevredenheid, klachten bij de Vlaamse ombudsman en meer stakingen dan wisselstukken voor defecte toestellen. En hoewel directeur-generaal Roger Kesteloot beloofde dat De Lijn in 2020 haar rug zou rechten was wat reporter Laura hoogstpersoonlijk vaststelde ook niet van de poes: informatiepalen zonder internetverbinding, een vaak slecht functionerende app en files waar zelfs een bus, indien correct bestuurd, niet zomaar doorheen kwam.

Toen de onverschrokken verslaggeefster na meer dan vijftig heimelijk met de smartphone en GoPro gedocumenteerde ritten met een #sorrynotsorry terug in haar wagen stapte, was de conclusie dan ook staalhard: er kan nog heel veel beter bij De Lijn. Gelukkig hoefde de kritische Één-kijker dat niet zomaar van Laura aan te nemen want zorgvuldig geanonimiseerde medewerkers van het bedrijf getuigden over de werkdruk, de slechte communicatie en de stroeve werking van de technische dienst. In de niet meer even kwistig als vroeger over de Vlaamse velden verspreide bushokjes vonden de programmamakers ook scholieren, bejaarden en andere reizigers die gretig bevestigden dat de bussen niet altijd stipt rijden, en dat er al eens ellebogenwerk nodig is om erop te geraken.

In een verdwaald bushokje in de Zuiderkempen vond men zelfs de Hulshoutse burgemeester Geert Daems vruchteloos wachtend op een bus waarvan hij uitlegde dat ze niet meer reed, hoewel er wel belasting voor betaald werd. Ook hier liet de conclusie zich makkelijk raden, maar voor de zekerheid werd er een mobiliteitsdeskundige bij gehaald die prompt bevestigde dat de malaise bij De Lijn vooral het resultaat van politieke keuzeverlamming is.

Wat men bij de VRT precies onder duiding verstaat, is niet helemaal duidelijk. Ook bij de openbare omroep wil politieke keuzeverlamming nog wel eens voor verwarring zorgen, maar voor een duidingsprogramma werd in dit ‘rapport van De Lijn’ toch vooral uitgelegd wat iedereen eigenlijk al wist. Dat krijg je als je het vooral aan de mensen zelf gaat vragen.

‘Pano’, woensdag 11 maart om 21.20 op Eén. Kijk hier terug.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234