Sandra Oh en Jodie Comer in ‘Killing eve’. Beeld TMDB
Sandra Oh en Jodie Comer in ‘Killing eve’.Beeld TMDB

Televisie★★½☆☆

Seizoen 2 van ‘Killing Eve’ op Canvas en VRT NU is maar een schim van het eerste

Het eerste seizoen van ‘Killing Eve’ was in 2018 even uniek als een doortastende en snelle beslissing van Wouter Beke in 2020: een tv-serie die, op een moment dat de wereld overspoeld werd met honderden reeksen, compleet nieuw en fris leek, tegelijk spannend, grappig en intelligent was, en twee onvergetelijke vrouwelijke hoofdpersonages had, de zenuwachtige MI6-agente Eve Polastri en de koele huurmoordenares Villanelle. Het tweede seizoen, dat net op Canvas is afgelopen en volledig te bekijken valt via VRT NU, lijkt helaas meer op alle andere beslissingen van Beke: warrig, richtingloos en nooit echt overtuigend.

Opgelet: deze recensie bevat spoilers uit het hele tweede seizoen van ‘Killing Eve’

‘30 seconden later.’ Met die droge boodschap start ‘Killing Eve’ opnieuw, een halve minuut na de cliffhanger waarin Eve haar tegenstandster en misschien ook wel enige ware liefde Villanelle in haar Parijse appartement een mes in de buik heeft gestoken. Terwijl enkele ‘schoonmakers’, in opdracht van de schimmige en machtige organisatie die bekendstaat als ‘De Twaalf’, het gebouw binnenstormen om alle sporen van Villanelles aanwezigheid uit te wissen, vlucht Eve de straat op. Voor ze de trein richting Londen neemt, gaat ze in een winkeltje schepsnoep kopen om de stress weg te eten, en als er een blauw bolletje naast de weegschaal valt en een jong kind er zijn hand op probeert te leggen, slaat ze die meteen weg. Het is een typische scène voor ‘Killing Eve’, bevreemdend en licht absurd, maar ze lijkt ook erg goed op het moment uit het eerste seizoen waarop je Villanelle leerde kennen en zij, enkel voor haar eigen vileine plezier, een ijsje uit de handen van een blond meisje mepte. De symboliek is duidelijk: Eve is zo in de ban van Villanelle dat ze steeds meer op haar begint te lijken.

Dat in het tweede seizoen van ‘Killing Eve’ de nadruk nog meer op Eve en Villanelle zou komen te liggen, viel te verwachten: hun bizarre relatie was nu eenmaal het meest spraakmakende aspect van de reeks. Alleen is het evenwicht ditmaal zoek: in seizoen één vormde het kat-en-katspel een kers boven op een spannend verhaal over De Twaalf die huurmoordenaars als Villanelle overal ter wereld machtige mensen uit de weg lieten ruimen. Deze keer gaat alle aandacht naar hoe Eve en Villanelle elkaar aantrekken en afstoten en de rest lijkt bijkomstig. De plot is vaak weinig meer dan een manier om de twee in elkaars buurt te krijgen en maakt daardoor rare sprongen: een huurmoordenares die maandenlang zo ongemerkt mensen om het leven bracht dat ze de bijnaam ‘De Geest’ kreeg, blijkt, wanneer het verhaal dat nodig heeft, wel heel makkelijk te vangen. En een bedrijfsleider met een mysterieus wapen ontpopt zich op het einde plotseling tot seriemoordenaar, een transformatie die voor de rest geen enkele betekenis heeft, aangezien Villanelle seconden later al zijn keel over heeft gesneden.

‘Killing Eve’ was van bij het begin een gewelddadige en bloederige serie, maar doordat veel verhaallijnen zo willekeurig lijken, wordt het dit keer soms heel gratuit. Na een paar afleveringen heeft Villanelle al een 12-jarig jongetje dat naast haar in het ziekenhuis lag de nek omgewrongen, een oude viezerik die van haar wil profiteren laten leegbloeden en een ontrouwe echtgenoot opgehangen als een varken op de Amsterdamse Walletjes, in het zicht van toevallige passanten en zijn bedrogen vrouw. Het zijn niet alleen gruwelijke moorden, ze dienen ook enkel om te shockeren en de hartslag bij de kijker in de hoogte te jagen, aangezien ze nauwelijks een functie in het grotere geheel hebben. Er zijn weliswaar nog momenten waarop de mix van actie, zwarte humor en flitsende montages blijft werken en de acteurs, en zeker hoofdrolspeelsters Sandra Oh en Jodie Comer, doen het nog steeds uitmuntend. Maar al bij al is de tweede reeks slechts een schim van de eerste, en zeker niet goed genoeg om je af te brengen van het idee dat ‘Killing Eve’ beter na één seizoen was gestopt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234