‘¿Quién mató a Sara?’ Beeld Netflix
‘¿Quién mató a Sara?’Beeld Netflix

Televisie★☆☆☆☆

Seizoen 2 van ‘¿Quién mató a Sara?’ is zo slecht dat het op een parodie begint te lijken

In het tweede seizoen van ‘¿Quién mató a Sara?’ komt er eindelijk verlossing voor al wie sinds maanden gekweld wordt door het mysterie rond de dood van de jongedame uit de titel. Maar de Mexicaanse thrillerserie werpt meteen ook nieuwe vragen op, zoals: hoe en waarom is deze reeks zo’n fenomeen geworden?

Deze recensie bevat spoilers uit het eerste en tweede seizoen van ‘¿Quién mató a Sara?’

De parachutemoord kenden we natuurlijk al langer, maar dankzij ‘¿Quién mató a Sara?’ weten we nu ook dat er zoiets bestaat als een parasailingmoord. Bij de start van de Mexicaanse serie hing de jonge Sara hoog in de lucht achter een speedboot toen de touwen van haar parachute het begaven en ze een zekere dood tegemoet viel. Onder druk van casinobaas Cesar Lazcano, wiens zonen betrokken leken bij het drama, nam Sara’s broer Alex de schuld voor het zogezegde ‘ongeluk’ op zich, maar hij werd uiteindelijk veroordeeld voor doodslag. In de gevangenis, waar de man blijkbaar ook een cursus bommen maken en spionagetechnieken had kunnen volgen, bedacht Alex een uitgebreid plan om wraak te nemen op de familie Lazcano en op zoek te gaan naar de persoon die echt verantwoordelijk is voor Sara’s dood. Toen hij na achttien jaar vrij kwam, kon hij dat beginnen uit te voeren.

Nadat het eerste seizoen van ‘¿Quién mató a Sara?’ eind maart op Netflix was verschenen, groeide de reeks uit tot een van de meest bekeken titels van de streamingdienst. Bij ons kampeerde de serie wekenlang in de top 10: het heeft zelfs weinig gescheeld of zowel het eerste als dit nieuwe tweede seizoen hadden zij aan zij in de lijst gestaan. Dat jaargang twee, momenteel de best bekeken titel op Netflix, even populair zou worden viel ook te verwachten, aangezien Alex tegen het einde van het eerste seizoen nog niet echt dichter bij een antwoord op de vraag uit de titel was gekomen. Integendeel: na tien afleveringen bleek zowat elk personage een probleem met Sara en een mogelijk motief voor de moord te hebben. Bovendien ontdekte Alex in de finale dat er een lijk in zijn tuin begraven lag, zodat de arme man in het nieuwe seizoen nu ook moet trachten te vermijden dat hij een twééde keer onterecht opdraait voor een moord.

Zoals ze bij de CD&V dachten toen ze opperden dat Joke Schauvliege best wel rechter bij het Grondwettelijk Hof zou kunnen zijn: geloofwaardigheid is hier toch niet echt van tel. ‘¿Quién mató a Sara?’ is evenveel een thrillerserie als een Zuid-Amerikaanse telenovela waarin de slechteriken al eens hun schoondochter durven te bezwangeren, mensen zo dramatisch mogelijk naar de einder turen en de ene verhaallijn nog waanzinniger is dan de andere. In het eerste seizoen had dat nog zijn charme, maar ditmaal krijg je heel snel het gevoel dat de scenaristen niet meer weten van welk hout pijlen te maken. Er ontploffen bommen, mensen worden ontvoerd en gefolterd, één personage staat op uit de dood en je weet nog maar net wie het lijk in de grond was of er wordt alweer iemand anders vermoord en begraven. De bizarre of schokkende onthullingen volgen zo snel op elkaar dat je op den duur murw geslagen bent, ook omdat de afleveringen bij momenten erg rommelig en verwarrend zijn opgebouwd, met flashbacks die elke plotwending uit zoveel mogelijk standpunten laten zien. Uiteindelijk is ‘¿Quién mató a Sara?’ daardoor eerder vermoeiend dan spannend.

Wanneer dan het ultieme antwoord komt, voelt dat minder aan als een verrassing dan wel als een opluchting. Al is die ook van korte duur want de makers houden de deur naar een mogelijk derde seizoen wagenwijd open met een slotscène die er zo met de haren bijgesleurd is dat het op een parodie begint te lijken. Voor ons hoeft dat vervolg alvast niet meer, en we hopen van u hetzelfde.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234