null Beeld Reporters / Splash
Beeld Reporters / Splash

Televisie★★★☆☆

‘Shadow and Bone’ op Netflix mist nog de durf en originaliteit om een monsterhit te worden

Eens in de zoveel tijd hoopt men met een nieuwe fantasyfranchise in de commerciële roos te schieten. Of Netflix daar met ‘Shadow and Bone’ in zal slagen, valt nog te bezien.

‘Houd een potlood in je hand, anders stopt iemand er een geweer in.’ De verzorgster in het weeshuis waar Alina Starkov woont, heeft het allang in de gaten: de wereld is gevaarlijk, zeker voor een bijzonder kind als Alina. Niet alleen ziet zij er anders uit dan de andere kinderen, ze blijkt ook een speciale kracht te bezitten, die nog uitzonderlijker is dan die van de andere Grishna. Die Grishna hebben allemaal de gave om verschillende elementen te besturen (denk aan ‘Avatar: The Last Airbender’), maar Alina is de enige die de macht heeft over het licht. En in een wereld waar een duistere heerser in het midden van het land een soort van Berlijnse Muur van schaduw heeft neergezet, is het jonge meisje begrijpelijkerwijs een sterk machtsmiddel.

‘Shadow and Bone’ is gebaseerd op de succesvolle Grishna-trilogie van de Amerikaanse Leigh Bardugo, waarvan het eerste boek dezelfde naam draagt als deze serie. De boeken, en dus ook de Netflixbewerking, zijn populair bij een jong publiek en bevatten veel elementen die we herkennen uit andere fantasyklassiekers. Naast ‘Avatar: The Last Airbender’ komen associaties naar boven met onder meer ‘Harry Potter’ (buitenbeentje blijkt uitverkorene om de antichrist te verslaan), ‘Pirates of the Caribbean’ (jolige scheepvaartavonturen gecombineerd met duistere magie) en ‘Belle en het Beest’ (pienter meisje raakt in de ban van mysterieuze kasteelheer). ‘Shadow and Bone’ brengt niet veel nieuws onder de zon, maar voelt toch fris dankzij de omgeving, die gebaseerd is op het Rusland van de 19de eeuw en indrukwekkend is vormgegeven.

Dat voor deze acht afleveringen drie boeken zijn samengevoegd, is wel te voelen. De scenaristen moeten met zevenmijlslaarzen door het verhaal banjeren om op tijd bij het eind van het sprookje te raken. Bijgevolg zijn de dialogen allemaal zo doelmatig dat het soms lijkt alsof we een gebruiksaanwijzing van een wasmachine voorgelezen krijgen. De enige momenten waar ruimte wordt genomen voor een uitstapje, is wanneer een extra verhaallijn voor wat bijkomende diversiteit moet zorgen. Het valt wel te hopen dat Netflix zich snel realiseert dat het lovenswaardige (sterker nog: noodzakelijke) streven naar diversiteit pas zijn doel bereikt als het is ingebed in de vertelling, omdat minderheidsgroepen zich niet serieus genomen zullen voelen wanneer ze in iedere serie als kers op de taart worden toegevoegd.

De ontknoping van ‘Shadow and Bone’ biedt voldoende ruimte voor een vervolg, net als de interessante personages die per aflevering meer diepgang krijgen. Of de reeks net zo’n monsterhit zal worden als bijvoorbeeld ‘Game of Thrones’ is nog de vraag: daarvoor ontbreken nu nog originaliteit en durf. Maar ‘Shadow and Bone’ is alvast een goed begin. Gelukkig heeft Leigh Bardugo nog een handvol andere boeken geschreven.

Bekijk hier de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234