null Beeld

FILM★★★★☆

‘Skyfall’

‘Ik denk dat we een klassieker hebben gedraaid.’ Nee, Daniel Craig schuwde de grote woorden niet toen we hem vorige week in Humo aan de tand voelden over Bond 23. Maar vandaag kunnen we alleen maar concluderen dat het voor één keer niet om een hol verkooppraatje ging.

‘Skyfall’ - vanaf vrijdag in de zalen - lost de hooggespannen verwachtingen volledig in en viert de vijftigste verjaardag van de Britse superspion zoals dat hoort: in stijl.

Zoals de traditie het wil, knalt het avontuur uit de startblokken met een voluit op de adrenalineklieren mikkende, in Istanbul spelende actieproloog. Maar al na tien minuten gebeurt er iets opzienbarends: de onkwetsbaar geachte Bond wordt neergeschoten. En terwijl 007 door een draaikolk naar de bodem van de Bosporus wordt gezogen en recht in de mysterieuze openingsgeneriek valt, en terwijl Adele haar machtige song zingt, voel je voor de eerste (maar lang niet voor de laatste) keer een rilling van je tenen naar je nek trekken - en je weet: dit zit goed. Zoals de makers ons hadden beloofd, grijpt ‘Skyfall’ - na de interessante zijstap die ‘Quantum of Solace’ was – terug naar de vertrouwde formule: Bond hopt als vanouds van de ene exotische setting naar de andere, we maken kennis met een bloedmooie Bondgirl met een rugdecolleté en een Baretta 70 op haar dij, en onze held krijgt van Q – welkom terug! – weer enkele handige gadgets mee. Er mag af en toe ook gegrinnikt worden (de Roger Moore-slapstick blijft gelukkig ver weg), en met Raoul Silva (Javier Bardem) krijgt Bond eindelijk nog eens een tegenstander die weet hoe hij zijn entree moet maken. En James zelf? Die laat zich opnieuw kennen als een stijlvolle heer die na een sensationele stunt op het dak van een voortrazende trein snel even checkt of hij zijn manchetknopen soms niet is kwijtgespeeld. Zelfs het nijdige gitaartje van Monty Norman is terug!

Het straffe is dat ‘Skyfall’, ondanks die back to basics-atmosfeer - men zou van een retroboot kunnen gewagen - wel degelijk één van de meest gedurfde en meest fris aanvoelende Bondfilms sinds lang mag worden genoemd, en dat lijkt ons vooral de verdienste van Sam Mendes. Wat aanvankelijk op diep gefrons werd onthaald (‘Wat?! De regisseur van ‘American Beauty’ gaat een Bondfilm regisseren?!’), blijkt nu een meesterzet: voor de allereerste keer in de Bondgeschiedenis heb je de indruk dat er een heuse cineast in de hot seat zat. In plaats van alleen maar op de actiescènes te focussen, zoals een B-regisseur zou doen, plaatst Mendes de karakters en de plot centraal en geeft hij de gebeurtenissen een zekere sombere gravitas mee, een beetje op de wijze van Christopher Nolan (je zou zelfs kunnen stellen dat ‘Skyfall’ de eerste Christopher Nolan-film is die niet werd geregisseerd door Christopher Nolan). Wie ook heeft geholpen om van ‘Skyfall’ een onvervalste topper te maken, is director of photography Roger Deakins: de vaste cameraman van de broers Coen gooide de shaky cam uit de vorige aflevering godzijdank weg en koos voor een look van een hypnotiserende schoonheid. Zo neemt het nachtelijke duel in de wolkenkrabber in Shanghai op een bepaald moment de allure aan van een magisch schimmenspel, en tijdens de epische ontknoping, waarover we de lippen verder stijf op elkaar houden, waan je je zowaar in een aquarel van de Engelse landschapsschilder William Turner. Behalve de mooist gefotografeerde, is ‘Skyfall’ ook één van de best geacteerde Bondfilms aller tijden: over Sean Connery werd ooit beweerd dat hij zich als een panter van scène naar scène bewoog, en hetzelfde kan stilaan worden gezegd over Daniel Craig.

Nu weten we dus wat Craig en Mendes bedoelden toen ze uitbazuinden dat ze terug naar de feel van ‘From Russia with Love’ wilden: ze bedoelden dat ze Bond opnieuw fris, cool en sexy wilden maken. Opdracht volbracht - met bravoure.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234