The WitcherBeeld Netflix

Streamingoorlog

Slecht nieuws voor uw portemonnee: straks bent u zonder twijfel abonnee van meerdere streamingdiensten

Belgen streamen steeds meer, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Wie naar de recente, hallucinante cijfers uit Amerika kijkt, ziet dat dat slechts een bescheiden begin is. Want, zo blijkt ook uit de cijfers: wie een streamingdienst in huis haalt, raakt er niet zo snel vanaf. 

In de VS is het al lang een groeiend fenomeen, maar nu lijkt het ook bij ons aan een opmars begonnen: cord-cutting, kijkers die hun klassieke kabelabonnement opzeggen en alleen nog online televisie kijken. Omdat ze zelf willen bepalen wanneer ze wat bekijken, en op welk toestel. Uit de nieuwste Digimeter, de jaarlijkse studie van de Universiteit Gent en het onderzoeksinstituut Imec over het media- en technologiegebruik van de Vlaming, blijkt dat inmiddels 6 procent van ons zonder kabelabonnement kijkt.

Een cijfer dat nog lijkt mee te vallen, maar het is wel een verdubbeling vergeleken met 2017. Het cijfer ziet er ook iets anders uit wanneer het in leeftijdsgroepen wordt opgesplitst: in de groep van 25 tot 34 jaar kijkt namelijk al 15 procent (of één op de zeven) uitsluitend digitaal. Volgens Lieven De Marez, professor communicatie aan de Universiteit Gent, gaat het vooral om jonge tweeverdieners die alleen gaan wonen en een Netflix- en Spotify-abonnement belangrijker vinden dan één op Telenet of Proximus.

De gegevens bevestigen ook de stevige groei van Netflix: 40 procent van de Vlamingen heeft ondertussen een abonnement op de streamingreus. De formules waarmee Telenet en Proximus films en series aanbieden, stagneren op 14 procent. Een stijging lijkt onwaarschijnlijk met de recente komst van Apple TV+ en nog enkele grote kanonnen in aantocht: deze zomer komt Disney+ naar België en de onlangs aangekondigde opening van een Nederlands Amazonportaal zou Amazon Prime Video, het betaalkanaal van de media- en retailreus, een boost kunnen geven.

Disney

Volgens de Digimeter zou 14 procent van de Vlamingen overwegen een abonnement te nemen op de betaalzender van Disney. Liefst de helft van de Netflix-abonnees zou zijn Netflixabonnement kunnen ruilen voor één op Disney+. Dat Disney+ een speler wordt om rekening mee te houden, is wel duidelijk: de betaalzender kan niet alleen putten uit de bijzonder rijke Disney-, Pixar- en Fox-archieven, maar heeft ook populaire franchises als Marvel en ‘Star Wars’ in de aanbieding, net als de bijbehorende tv-reeksen en spin-offs. Bovendien wordt er aan een voorraad original series gewerkt in een tempo waarvan ze bij Netflix toch een beetje zenuwachtig moeten worden.

Dit najaar zal de Vlaamse streamingzender van DPG en Telenet zich tussen al dat geweld proberen te wringen. Die zorgt maar beter voor een zo internationaal mogelijk aanbod, blijkt uit de Digimeterbevraging: series en films van eigen bodem in het aanbod zijn maar voor 8 procent van de respondenten een doorslaggevende factor om een abonnement op zo’n nieuwe dienst te nemen.

Bij VRT en VTM hoeft men nog niet helemáál te panikeren: het goede nieuws is dat de streamingplatformen VTM Go en VRT.nu steeds meer kijkers trekken: 53 procent vandaag tegenover 34 procent in 2017.

Beeld EPA

Drie of meer abonnementen

Interessant voor de directiekamers van de tv-zenders bij ons is ook het recente rapport van onderzoeksbureau Nielsen over het kijkgedrag in Amerika. Daaruit blijkt onder meer dat de tv-consumptie via streaming in één jaar tijd is verdubbeld, en nu goed is voor 19 procent. Een cijfer dat naar verwachting nog flink zal stijgen, want zowel WarnerMedia, Comcast als ViacomCBS lanceren binnenkort nieuwe (of uitgebreide) streamingdiensten. En dat terwijl de Amerikaanse streamingmarkt al veel drukker is dan de onze, en er met Disney+ and Apple TV+ onlangs nog twee spelers van formaat op het strijdtoneel zijn verschenen.

Uit het rapport van Nielsen blijkt ook dat 60 procent van de Amerikaanse huishoudens een abonnement heeft op meer dan één streamingdienst. Vooral in de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar heeft men meerdere abonnementen: bijna de helft van die groep (47 procent) heeft er zelfs drie of meer. Voor de hele groep respondenten is dat 30 procent. Ook veelzeggend: 93 procent van de gebruikers van één of meer streamingdiensten gaf aan dat ze al hun abonnementen wil behouden of er zelfs nog één extra wil nemen; amper 3 procent overweegt één abonnement te laten vallen. Conclusie: wie een streamingdienst in huis haalt, raakt er dus niet zo snel vanaf. Maar dat had u – al vijf jaar tevreden abonnee van Gay Channel - ongetwijfeld zelf al gemerkt.

Netflix heeft in de VS met 31 procent nog steeds het grootste aandeel qua streaming. YouTube volgt op de tweede plaats met 21 procent, en daarna Hulu (een dochter van Disney) en Amazon met respectievelijk 12 en 8 procent.

646.152 series te streamen

Nog enkele redelijk hallucinante cijfers die we toch even willen meegeven: in 2019 ging in Amerika een recordaantal van 532 original scripted series in première. Op alle platformen – lineair en streaming bij elkaar – en alle soorten programma’s bij elkaar opgeteld (nieuwe en oude fictieseries, films, nieuwsuitzendingen, sportwedstrijden, kinderprogramma’s, enzovoort) hadden Amerikaanse kijkers vorig jaar de keuze uit 646.152 verschillende titels. Waarbij, voor alle duidelijkheid, een serie als ‘Friends’ (236 episodes) maar voor één titel telt.

Laat even rustig bezinken, en klaag nóg eens dat u twee afleveringen van ‘Thuis’ en één ‘Nachtwacht’ achterstaat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234