FILM★★★½☆
Slow West
Zelfs Jesse James neemt hier zijn hoed voor af.
Maak kennis met een onvergetelijk duo: Jay (Kodi Smit-McPhee), een 16-jarige jongen die in de Far West op zoek is naar het meisje van zijn dromen, en Silas (de immens coole Michael Fassbender), een grimmige outlaw die de jongen om troebele redenen op sleeptouw neemt – in dit rauwe land, zo zal de nogal naïeve Jay snel ondervinden, is het veiliger reizen met een professionele moordenaar aan je zij.
Zoals in de mooiste roadmovies ontmoeten ze onderweg de vreemdste figuren: een groep zingende zwarten, een onbetrouwbare antropoloog, een groene fee, en een stel premiejagers (onder wie de fantastische Ben Mendelsohn) die samen een wel heel aparte familie vormen. De onoverzienbare prairie vormt een lust voor het oog, en nu en dan knettert er in de beste westerntraditie een verbeten shoot-out los, maar ‘Slow West’ ademt ook poëzie (‘Ooit bouwen we een spoorweg naar de maan’). We telden ook twee briljante, tot gierend lachen aanzettende visuele gags, en in het landschap twinkelt bij momenten zelfs een sprookjesachtige atmosfeer. Verwacht dus geen klassieke western: ‘Slow West’ bevindt zich in de dromerige canyon die van ‘Rio Bravo’ naar ‘The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’ leidt. ’t Is een western die de clichés van het genre tegelijk respecteert en vergruizelt; een film die de mythe van de Far West tegelijk romantiseert en met een bijtende wrangheid neerhaalt – daar waar Jay een land ziet vol hoop en welwillendheid, ziet de bittere Silas een oord vol geweld en leed. U mag dit magistrale debuut van de Brit John Maclean (niet de held uit ‘Die Hard’, maar de toetsenist van de Britse popgroep Beta Band) onder geen beding laten schieten.
Bekijk de trailer: