Steve CarellBeeld Aaron Epstein/Netflix

TELEVISIE★★½☆☆

‘Space Force’ op Netflix slaagt er te zelden in om grappig uit de hoek te komen

Helaas geen fake news: een komische serie gebaseerd op een dwaas idee van Donald Trump levert niet automatisch goede grappen en lachsalvo’s op, bewijst ‘Space Force’ op Netflix. Sad!

In de zomer van 2018 maakte Donald Trump bekend dat hij een nieuwe tak van het leger wou oprichten: de Space Force, een variant op de luchtmacht die de Amerikaanse dominantie in de ruimte moest verzekeren. De aankondiging, die niet eens de top 10 haalt van bizarre beslissingen uit Trumps eerste ambtstermijn, zorgde op sociale media voor talloze verwijzingen naar ‘Star Trek’ of ‘Star Wars’, maar deed in het bureau van de Netflix-bazen ook een lampje branden: zou die hele Space Force geen goed idee zijn voor een komische reeks? Men belde acteur Steve Carell, die hing even later aan de telefoon met Greg Daniels, de scenarist met wie hij zeven seizoenen lang de Amerikaanse versie van ‘The Office’ maakte, en net geen twee jaar later is ‘Space Force’ een feit.

Zakelijk gezien was het telefoontje van Netflix logisch. ‘The Office US’, bij ons niet op Netflix maar op Play van Telenet, wordt in de VS nog steeds druk bekeken. Het is ook een van de weinige sitcoms die ‘Friends’ naar de kroon kunnen steken op het vlak van populariteit bij jongeren; zelfs Billie Eilish outte zich als fan. Netflix moest ‘Friends’ eerder al afstaan aan HBOMax, de streamingdienst die in de VS net van start is gegaan, ‘The Office US’ verlaat begin volgend jaar de catalogus. Een nieuwe serie van de hoofdrolspeler en de schrijver van de publiekslieveling was dus erg welgekomen. In tegenstelling tot bij hun vorige reeks - die zeker in het begin in de donkere schaduw van het Britse origineel stond - mochten Carell en Daniels ditmaal starten van een wit blad: Netflix gaf het idee en de titel, de rest konden ze zelf invullen.

Nu draag ik creatieve vrijheid op tv hoog in het vaandel, zelfs als die leidt tot ‘Karentaine’ of ‘Influencers’, maar bij ‘Space Force’ stelt zich de vraag of iets meer sturing niet beter was geweest. Zeker in de eerste afleveringen heb je het gevoel dat Carell en Daniels niet wisten welke kant ze uit wilden, en welke toon ze moesten aanslaan. ‘Space Force’ begint met de promotie van generaal Mark Naird (Carell), die denkt dat hij opperbevelhebber van de Air Force mag worden maar in de plaats het gloednieuwe Space Force in zijn maag krijgt. In een tweet kondigt de president - op Trump gebaseerd maar nooit bij naam genoemd - aan dat hij tegen 2024 ‘boobs on the moon’ wil hebben (de stafchef: ‘Ik ben er tamelijk zeker van dat hij ‘boots’ bedoelde) en Naird moet dat waarmaken. Hij krijgt geld dat grotendeels afkomstig is uit het budget van de Amerikaanse post om een commandocentrum oprichten, waar hij kan spelen met raketten die per stuk evenveel kosten als vier middelbare scholen.

‘Space Force’ lijkt van het lanceerplatform te komen als een politieke satire à la ‘Veep’, over onkunde en geldverkwisting in de hoogste regionen. Maar na een - pijnlijk ongrappige - aflevering waarin Naird en co. een chimpansee gebruiken om een raket te herstellen, moet de generaal het bestaan van zijn divisie gaan verantwoorden voor de senaat. Hij wordt er op de rooster gelegd door twee senatoren die vinden dat Space Force overbodig is en die duidelijk gemodelleerd zijn naar de Democratische kopstukken Nancy Pelosi en Alexandria Ocasio-Cortez. Een en ander inspireert Naird tot een erg idealistische en patriottische toespraak over hoe belangrijk ruimtevaart is voor de mensheid in het algemeen en de Verenigde Staten in het bijzonder, alsof Carell en Daniels ook het meer rechtsgezinde deel van het Netflix-publiek iets wilden gunnen.

Los van de onduidelijke boodschap - is Space Force nu zonde van het geld of een nuttige onderneming? - slagen de scenaristen er ook te zelden in om grappig uit de hoek te komen. De verwijzingen naar de politieke realiteit zijn weinig geïnspireerd (Nairds woordvoerder F. Tony Scarapiducci is vernoemd naar Trumps meest beruchte persverantwoordelijke Anthony Scaramucci, en dat is ook de volledige grap), veel humor komt voor uit Nairds gebrekkige kennis van ruimtevaart en/of de sociale media, en de personages rond hem, zoals zijn rebelse dochter of zijn weinig snuggere secretaris, komen nauwelijks uit de verf. Twee zaken houden ‘Space Force’ recht: de vertolking van Carell, die in de wieg is gelegd voor een personage als de zichzelf heel erg ernstig nemende generaal, en de haat-liefdeverhouding tussen Naird en dokter Mallory, het hoofd van het team wetenschappers.

Naird en Mallory, met veel brio vertolkt door John Malkovich, vormen de buik en het hoofd van Space Force, de emotie en de rede, en telkens als de reeks die tweespalt uitspeelt, stijgt het niveau gevoelig. Het lijkt ook wel alsof de makers dat gaandeweg zelf zijn gaan beseffen, want naarmate het seizoen vordert, draaien de afleveringen meer en meer rond Naird en Mallory; in de beste van de tien, ‘The Spy’, gaan ze als twee rechercheurs op zoek naar een spion in hun midden, waarbij de verdenking uiteindelijk, vanwege een verdachte e-mail, op de wetenschapper zelf valt. De onthulling van Mallory’s verraad op het einde van die aflevering, de zesde, was meteen ook de allereerste keer dat ik hardop moest lachen. De kans bestaat dus dat ‘Space Force’ in een eventueel tweede seizoen wel raak schiet, maar dat neemt niet weg dat als Naird en co. na deze tien afleveringen weer moeten inpakken, ik daar toch weinig tranen om zal laten.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234