null Beeld Photo Credit: Takashi Seida
Beeld Photo Credit: Takashi Seida

FILM★★½☆☆

Spijtig dat de regisseur van ‘The United States vs. Billie Holiday’ niet goed weet op wie de camera te richten

Billie Holiday vs. de klefheid

Erik Stockman

Wanneer Billie Holiday (mooi acteerdebuut van Andra Day) achter de microfoon gaat staan, ontstaat een spannende situatie. De fans in de zaal vragen naar ‘Strange Fruit’, haar beroemde lied over de lynchpartijen van zwarte Amerikanen, maar Billie twijfelt: zodra ze de eerste noot zingt, weet ze, zullen de klaarstaande flikken haar van het podium sleuren. Harry Anslinger, de racistische baas van het Federal Bureau of Narcotics, beschouwt ‘Strange Fruit’ immers als het werk van de duivel, en heeft gezworen om ‘die bitch te stoppen’. Boeiend, maar de ellende is dat de regisseur niet goed weet op wie hij zijn lens moet richten: op de drugsverslaafde Billie, of op de door twijfels verteerde zwarte undercoveragenten die in haar entourage infiltreren. De scène die het hoogtepunt van de film had moeten worden – Billie die eindelijk ‘Strange Fruit’ zingt – laat Daniels dan weer verdrinken in theatraal melodrama.

Nu in de bioscoop.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234