Sportarts Ruud Van ThienenBeeld Photo News

tv-tip'Kamp Waes'

'Start to Kamp Waes': honderdduizend waanzinnigen schreven zich al in

De zware fysieke proeven waaraan een handjevol dapperen zich iedere zondag in 'Kamp Waes' laat onderwerpen, hebben blijkbaar veel mensen geïnspireerd om zélf iets aan hun conditie te doen. Voor 'Start to Kamp Waes', het trainingsschema dat sportarts Ruud Van Thienen op vraag van de VRT opstelde, schreven zich in geen tijd maar liefst honderdduizend Vlamingen in.

HUMO Was u zelf verrast door het succes?

RUUD VAN THIENEN «Bij Eén hadden ze gerekend op een paar duizend inschrijvingen. Zelf had ik er zo'n tienduizend verwacht, maar honderdduizend is natuurlijk waanzinnig. Dat heeft zeker te maken met de populariteit van het programma, maar de timing is ook heel goed: nogal wat mensen hebben zich na de feestdagen voorgenomen weer meer te gaan sporten.»

HUMO Voor alle duidelijkheid: uw sportschema heet dan wel 'Start to Kamp Waes', de proeven zijn niet die van de Special Forces.

VAN THIENEN «Absoluut niet (lacht). Het kan er eigenlijk niet verder van afstaan. We mikken op mensen die absoluut niet sporten. Of die er al vaak mee begonnen zijn, maar het telkens hebben opgegeven. Om er een gewoonte van te maken, zou je het vier à vijf weken lang consequent moeten doen. Dan wordt het makkelijker. Nog een truc: schrijf het op in je agenda en doe het samen met andere mensen.

»Het trainingsprogramma duurt acht weken en bestaat uit twee delen: joggen, wandelen of fietsen én krachtoefeningen.»

HUMO Veel mensen die beginnen te sporten, moeten weer afhaken door blessures. Hoe kun je die vermijden?

VAN THIENEN «Je moet rustig opbouwen. Doe een paar weken lang 10 à 15 procent meer dan de week ervoor en neem elke vierde week rust. Daarmee zul je het aantal blessures al met 70 à 80 procent verminderen.»

HUMO Meer dan de helft van de Belgen doet zelden of nooit aan sport, terwijl beweging nog altijd het beste en goedkoopste medicijn is.

VAN THIENEN «Van alle dingen die je kunt doen om je gezondheid te bevorderen, is beweging met voorsprong het beste. Je mag vijf à tien kilo te veel wegen en af en toe een beetje roken en drinken: zolang je voldoende beweegt, ben je gezonder dan iemand die niet rookt of drinkt en perfect op gewicht is maar niet beweegt.

»Door tweeënhalf à drie uur per week te sporten, kun je je risico op borst- en darmkanker met maar liefst 20 procent verminderen. Ik vind het straf dat er niet meer aandacht is voor dat soort cijfers. Als men ooit een pil uitvindt met een dergelijk effect, dan zou dat de ontdekking van de eeuw zijn.»

HUMO Zou u het zelf lang uithouden in 'Kamp Waes'?

VAN THIENEN «Ik denk van wel. Het kriebelt wel als ik ernaar kijk. Zoals bij iederéén die graag sport en wat avontuurlijk is aangelegd wellicht.»

HUMO Wij hebben nog niks gevoeld. Vreemd! 

Kamp Waes Eén, zondag 2 februari, 20.00

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234