QuibiBeeld Quibi

Streaming

Streaming-app Quibi: de toekomst of nu al het verleden?

‘De nieuwe streamingservice Quibi is geen revolutie, wel een evolutie’. Aan het woord: niet Humo, wel Jeffrey Katzenberg, vroeger de grote man bij Disney en Dreamworks. Vandaag pronkt op z’n LinkedIn de titel ‘Founder of Quibi’. Die app werd op 14 april 2020 gelanceerd en is ook beschikbaar in België. Waarom heb jij er dan nog nooit van gehoord?

Quibi spreek je uit als ‘kwibi’. Het is de afkorting van quick bites, video’s van 5 tot 10 minuten die je op je smartphone bekijkt, bijvoorbeeld wanneer je wacht op de bus of in de koffiebar op je chai macha vegan tofu latte. De doelgroep van de app is daarmee duidelijk: gehaast, ongeduldig en mobiel. Millennial, generatie X en Z. Zij die alles nu-nu en snel-snel willen.

Katzenberg en Meg Whitman, de CEO van Quibi met een verleden als grote baas van Hewlett-Packard en eBay, spreken zelf over een doelgroep van 18- tot 44-jarigen, met een focus op de 25- tot 35-jarigen. Niet toevallig een erg interessant segment voor adverteerders. Katzenberg en Whitman willen die groep dus verleiden met hun evolutie. De volgende stap houdt voor hen het midden tussen film en tv.

‘Het idee van een twee uur durende film om alleen in een bioscoop te bekijken stierf uit, ten koste van sterke series met 13 tot 26 afleveringen van 30 tot 60 minuten om op tv te kijken’, aldus Katzenberg. ‘Quibi brengt beide samen door verhalen van 2 uur in chapters van 7 tot 10 minuten op te delen. Die kan je overal makkelijk bekijken op je smartphone.’

Oké. Dat klinkt inderdaad handig. Toch is er een nadeel: dat bestaat al en het heet YouTube. Of Twitch. Of TikTok. En die services zijn gratis, terwijl Quibi jou - na een proefperiode van 14 dagen - $4,99 voor een maand aanrekent. Waarom zou je dat doen?

Omdat Quibi turnstyle mode heeft! Je kan zowel horizontaal (landschapsmodus) als verticaal (portretmodus) kijken en krijgt in beide gevallen een ander beeld te zien. Alsof je zelf aan de camera staat. Om dit te realiseren werd alles dubbel opgenomen en over elkaar gelegd.

Oké, dat klinkt als een leuke gimmick, maar dan nog? Wat kan ik zien op Quibi? De app plant dit jaar zo’n 7000 tot 8500 bits te releasen, waaronder komische shows, drama’s, realityseries, documentaires, nieuwsprogramma’s… Met de launch op 14 april zaten er 50 eigen producties in de catalogus. Ondertussen verschijnen er dagelijks zo’n 25 nieuwe bits. Daartussen zijn 3 types:

1)‘Marquee Scripted Titles’: films geknipt in 12-14 hoofdstukken.

2)‘Unscripted and Docs’: bits zoals realityshows, docu’s, spelshows...

3)‘Daily Essentials’: nieuws, entertainment en lifestyle content.

In de aftiteling van deze shows herken je grote namen als Steven Spielberg, Guillermo del Toro, Kendall Jenner, Reese Witherspoon, Drake, Jennifer Lopez, Kevin Hart, Steven Soderbergh, Idris Elba, John Travolta en Zac Efron. Sommige van hun shows hebben - opnieuw - een gimmick, zoals bijvoorbeeld interactiviteit (remember ‘Bandersnatch’ op Netflix?), of je kan ze enkel bekijken wanneer het donker is, zoals de horrorreeks van Spielberg.

Deze knappe verzameling talent werd mede overtuigd door een atypische deal. Na 2 jaar exclusiviteit krijgen zij de volledige rechten over hun content. Zo kunnen ze als ze willen alle bits samenplakken en in de bioscoop uitbrengen als een film.

Quibi spendeert dit jaar ruim 1,1 miljard dollar aan nieuwe content. De duurste shows kosten zo’n $100.000 per minuut, een prijskaartje op het niveau van bijvoorbeeld ‘Game Of Thrones’. Dat stevig btw-bonnetje betalen ze met het geld van investeerders Warner Bros., NBC, Universal, Disney, BBC Studios, Lionsgate en MGM. Opnieuw: grote namen. Waarom is ‘Qmusic’ dan nog altijd de enige app met een Q die jij op je telefoon hebt?

Jij bent zeker niet de enige Quibi-maagd. De eerste week na de release - enkel in de VS en Canada - klopte de app af op 1,7 miljoen downloads. Ter vergelijking: Disney+ had op 1 dag 10 miljoen downloads. Een week later verdween Quibi in de VS al uit de top 50 van meest gedownloade iPhone-apps. Begin mei pronkte het op plaats 125. Momenteel zou Quibi zo’n 3 à 3,5 miljoen keer zijn geïnstalleerd.

De oorzaak van deze teleurstelling: het covid-19-virus, of het coronavirus in de volksmond. Of toch volgens Katzenberg. Hij noemt die vleermuiscreatie als enige boosdoener. Dat is vreemd, want streamingservices doen het net erg goed tijdens deze crisis. Netflix communiceerde 16 miljoen nieuwe gebruikers en Disney+ ronde de kaap van 50 miljoen gebruikers.

Ligt het misschien aan het formaat: de snelle on-the-go video’s? Dat is ook vreemd, want TikTok, Twitch, YouTube, Snapchat en Instagram genieten allemaal recordgebruik. En die apps zijn, net zoals Quibi, gemaakt voor smartphones.

De pitch van Quibi klinkt slim. Maar als je even nadenkt, rijzen er snel veel vragen op. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen Quibi en die gratis concurrent YouTube? De laatste is marktleider, gelinkt aan ieders gmail, aanwezig op elke smartphone, en het biedt óók kwalitatieve videocontent in korte fragmenten. Nog beter: hun gebruikers maken die content gratis voor hen.

Het is moeilijk om te concurreren met alle apps die we al hebben. Quibi kijken in de wachtzaal? Prima, maar eerst even m’n WhatsApp-berichten, mails, Instagram en Twitter checken en dan… ah, het is aan mij. De enige echte pull van Quibi zou een hitshow zijn, genre ‘House Of Cards’ voor Netflix, ‘Game of Thrones’ voor HBO of ‘The Mandalorian’ voor Disney+. En aangezien niemand ook maar 1 show van Quibi kan opnoemen…

Hun marketing is helemaal afwezig in België. Dat komt omdat ze hier overhaast online gingen (zonder ondertitels). Het was de bedoeling om in fases globaal uit te rollen. Maar de slechte start deed Quibi panikeren. Zo kan je de app nu toch ook kijken op je tv. Weer een paniekreactie - eentje die helemaal botst met hun pitch.

Quibi lijkt geen blijver. Netflix en Disney+ domineren de markt. Het aantal gebruikers van Amazon Prime blijft moeilijk meetbaar, aangezien er geen verschil is tussen hun streamingdienst en webshop. Apple TV Plus heeft het ook lastig en verandert het geweer deels van schouder met de aankoop van een pak extra titels. Op 27 mei komtHBO Max van Warner uit en op 15 juli ‘Peacock’, de service van NBC. Het wordt heel druk en competitief in streamingland - en da’s héél slecht nieuws voor Katzenberg en z’n Quibi.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234