Gaandeweg groeit ‘Swallow’ uit tot een intrigerend portret van een jongedame die controle probeert te verwerven over haar uitzichtloze leventje

FILM★★★½☆

Swallow: wat Haley Bennet allemaal door haar keelgat wurmt, grenst écht aan het absurde

Voor wie eens een nieuw gerecht wil uitproberen.

Van Carlo Mirabella-Davis, met Haley Bennett, Austin Stowell, Denis O'Hare en Elizabeth Marvel. Beschikbaar via Proximus Pickx, UniversCiné, Lumière en TheRoxyHomeTheatre.

Het heengaan van de grote Max von Sydow, een pandemie, een lockdown, geen Ronde van Vlaanderen, afgelaste zomerfestivals, een akelig leeg rek waar normaal de rollen poeperpapier hadden moeten liggen: we hebben de voorbije weken heel wat te slikken gekregen. Maar níét zoveel als Hunter (Haley Bennett), het getergde hoofdpersonage uit 'Swallow': wat díé knappe dame met de korte blonde haarcoupe allemaal door haar keelgat wurmt, grenst pas écht aan het absurde.

Ofschoon ze in een moderne luxevilla met zwembad woont, valt Hunter niet te benijden: haar man Richie wordt pisnijdig omdat ze zijn zijden das niet heeft gestoomd maar gestreken, en haar steenrijke schoonmoeder brengt haar met subtiele venijnigheid aan het verstand dat Richie 'z'n meisjes graag met lang haar heeft'. Een mens is niet eens zó verbaasd wanneer Hunter, in een soort opstoot van opstandigheid, voorwerpen naar binnen begint te slikken die niet bepaald in de maag thuishoren, zoals knikkers en versgerolde papierballetjes. Do nót try this at home! In het begin denk je dat je zit te kijken naar de zoveelste desperate housewife die een middel zoekt om uit haar gouden kooi te ontsnappen, maar gaandeweg groeit het fraai gefotografeerde 'Swallow' uit tot een intrigerend portret van een jongedame wier bizarre eetgewoonten in zekere zin een manier vormen om enige controle over haar uitzichtloze leventje te verwerven. 

Klinkt heavy, maar wat 'Swallow' verteerbaar maakt, is de onderkoelde humor waarmee debuterend regisseur Carlo Mirabella-Davis zijn onderwerp benadert. Wanneer Hunter een in de stofzuigerzak aangetroffen punaise probeert te verorberen, deinst hij er bijvoorbeeld niet voor terug om strijkers te laten weerklinken die uit een erotische thriller van Paul Verhoeven hadden kunnen komen: een stilistische ingreep waar we wel om konden grinniken. Voor Hunters merkwaardige dwangstoornis bestaat overigens een medische term: pica. En hoewel wij zelf allerminst de zucht voelen om niet-eetbare dingen te consumeren, konden we het van de weeromstuit dan toch niet laten (tja: die lockdown dóét iets met je hoofd) om achteraf onze ogen door onze quarantaineplek te laten dwalen en ons af te vragen wat we bij wijze van experiment eens naar binnen zouden smikkelen: één van onze playmobilmannetjes? Een matchbox-autootje? De ongekookte grote teen van onze lockdownpartner? 

Uiteindelijk grepen we wijselijk naar een zak mexican peppers-chips, maar soit: wat u te zien krijgt, is een geslaagde satire die het midden houdt tussen een karakterstudie van een getraumatiseerde vrouw, een ziekelijke body horror-film van David Cronenberg (de maag-darmkanaalscène!), én een perverse variant op eetfilms als 'Tampopo' en 'Eat Drink Man Woman'. De overtuigingskracht waarmee Bennett haar objecten staat te degusteren grijpt naar de keel, maar wat ons écht voor 'Swallow' overstag deed gaan, is het magnifieke slotbeeld dat tijdens de hele eindgeneriek wordt aangehouden; een slotbeeld dat het verhaal van Hunter niet alleen iets universeels geeft, maar dat tegelijk kan worden opgevat als een eerbetoon aan de overlevingskracht van het vrouwelijke geslacht. Zelfs Pica-chu geeft toe dat er met Carlo Mirabella-Davis een beloftevolle cineast is opgestaan.

Bekijk de trailer hieronder:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234