null Beeld KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX
Beeld KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX

televisie★★★☆☆

‘Sweet Tooth’ op Netflix is een hartverwarmende serie die precies op het juiste moment verschijnt

Wie een inkijkje wil in de belevingswereld van doorgeschoten complotdenkers, moet ‘Sweet Tooth’ opzetten. De serie toont hoe de coronapandemie ook had kunnen aflopen.

In november 2018 kondigde streamingdienst Hulu een pilot aan van een nieuwe serie, gebaseerd op de stripreeks ‘Sweet Tooth’ van Jeff Lemire. Op 9 april 2020, vlak na het begin van de pandemie, werd bekend dat niet Hulu, maar Netflix de serie zou gaan produceren. Een strategische zet: ‘Sweet Tooth’ zat al ramvol parallellen met de huidige tijd, en de makers hebben er vermoedelijk nog wat extra verwijzingen aan toegevoegd. We noteren: een onbekend, dodelijk virus, het dragen van mondkapjes, verplichte quarantaine, overvolle ziekenhuizen, de wildste theorieën over het ontstaan van het virus, gesteggel over de juiste aanpak, en een herwaardering voor de natuurlijke staat van de mens. Gelukkig komt het in onze werkelijkheid (nog) niet tot apocalyptische taferelen, massale moordpartijen en hybride baby’s op het grensvlak van mens en dier.

Hoofdpersoon van ‘Sweet Tooth’ is Gus, een tienjarig jongetje met een gewei, zeer gevoelige hertenoren en een gezonde eetlust. Na het uitbreken van ‘the Sick’, tien jaar geleden, vluchtte zijn vader met hem de wildernis in. Na de dood van zijn ‘pubba’ kan Gus maar één ding doen: zijn veilige schuilplaats verlaten, op zoek naar zijn onbekende mama. Die reis is niet zonder gevaren, want de wereld verkeert in totale chaos. Het is eten of gegeten worden, en er wordt bloeddorstig jacht gemaakt op hybride kinderen zoals Gus. Gelukkig ontmoet het hertenkind al gauw een goedmoedige metgezel die hem op zijn tocht begeleidt.

‘Sweet Tooth’ is op alle fronten uiterst hartverwarmend. De magisch-realistische wereld wordt als een deken over de onze gelegd, een anti-utopie waarin de utopie voortdurend doorschemert. Het kwaad is levensgroot maar altijd gemaskerd, het goed is licht en zacht en suikerzoet. Regelmatig werkt de naïviteit van de kleine Gus wel op de zenuwen, net als het gekmakende moralisme waarvan elk personage van doordrenkt.

Vaak vraag je je af voor wie de reeks gemaakt is: voor kleine kinderen zijn veel scènes behoorlijk schokkend en de thema’s te zwaar, maar voor een volwassen publiek zijn de verhaallijnen nogal eendimensionaal en te veel opgebouwd rond toevalligheden en inconsistenties. In die zin doet ‘Sweet Tooth’ soms denken aan ‘Harry Potter’. ‘Sweet Tooth’ is inmiddels een bescheiden hit, en een tweede seizoen lijkt onvermijdelijk: voorlopig zijn we van deze zoetekauw nog niet af.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234