TenetBeeld Humo

film★★★★★

‘Tenet’: Christopher Nolan heeft een meesterwerk gemaakt

TenetBeeld imdb

Hét moment dat ons in één klap met een euforische zekerheid deed beseffen dat we naar een overrompelend, alle verwachtingen overtreffend schouwspel zaten te kijken, doet zich voor wanneer John David Washington en Robert Pattinson op het tarmac van de luchthaven van Oslo (géén spoiler: het beeld zit ook in de trailer) een viermotorig vrachtvliegtuig van Norsk Freight inzetten om een bres te slaan in de muur van een ultrabeveiligd luchthavengebouw. 

Hun handlanger in de cockpit duwt de gashendel naar voren; de Jumbo Jet wint aan snelheid; de omineuze synthesizers van componist Ludwig Göransson winnen aan verzengende kracht; en terwijl de camera het rollende gevaarte nog eens in beeld neemt horen we in verbluffend surround sound het donderende geraas van de vervaarlijk trillende en huiverende turbinestraalmotoren – en whám, de pure kinetische energie die op dát ene ogenblik vrijkomt blies ons bijna uit ons stoeltje. En in die drukgolf realiseerden we ons ook iets anders: en dat is dat geen enkele home cinema beamer of geen enkele streamingdienst kan tippen aan de waanzinnige intensiteit van dat immense witte doek dat we maandenlang hebben moeten missen. 

Het genie dat de bioscoopsensatie eindelijk terugbrengt is natuurlijk Christopher Nolan, de enige hedendaagse cineast die bij machte is om het Internet máánden voor de release van zijn nieuwe film al te laten vollopen met speculaties, beeld-voor-beeld-analyses van zijn trailers, en theorieën. Het gefilosofeer over de zwarte gaten in ‘Interstellar’ bezorgde u al lichte hoofdpijn? Ha! Wacht maar tot Pattinson en Washington, beiden voortreffelijk, beginnen over de temporele tang, de grootvaderparadox, en over de inverterende werking van de draaideuren: uw brein zal overkoken! 

Het is meteen de enige zwakke plek die we in ‘Tenet’ kunnen detecteren: wie íets te hard begint na te denken, riskeert het om het plezier van de op de onderbuik mikkende, op niets of niemand wachtende actie te missen. Zoals iemand zegt in de film: ‘Probeer het niet te begrijpen. Vóel het.’ In Nolan schuilt gelukkig niet alleen een vernuftige goochemerd die u al grinnikend een mindfuck van jewelste wil bezorgen, maar eveneens een zelfverklaarde James Bond-fanaat die u wil overdonderen met de ongelooflijkste actietaferelen. 

De exotische locaties, de scherp in het kostuum zittende personages, de steenrijke booswicht die de wereld wil vernietigen: van alle films die Nolan totnogtoe heeft gemaakt, benadert ‘Tenet’ het best de charme, het spektakel en het gevoel van een episch 007-avontuur. Wat ons betreft smelten de mindfuck en het actiegeknetter – als in een opwindende kernfusie – het beste samen in het schitterende, naar onversneden beeldpoëzie neigende lijf-aan-lijf-gevecht tussen Washington en de geïnverteerde soldaat in het luchthavengebouw: geen idee hoe Nolan, als vanouds werkend zonder computereffecten, dát technisch voor elkaar heeft gekregen, maar onze broek zakte er samen met ons mondmasker van af.

Welaan, jongens en meisjes. De bioscopen zijn open. Christopher Nolan, er stellig op rekenend dat uw drang om zijn nieuwe meesterwerk te zien groter is dan uw angst voor het virus, verwacht u. Zet uw masker op, stap door de draaideur, en vóel het.

Lees ook: Dit zijn alle films van Christopher Nolan: van de nét briljante tot de meest overdonderende!

Vanaf 26 augustus in de bioscoop.

Bekijk hier de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234