film★★★✩✩

'The Aeronauts' : 'Heerlijk oudbollige charme en een hoop ballast'

Ofschoon het luchtvaartwezen de laatste jaren een slechte naam heeft gekregen door die vermaledijde CO2-uitstoot, maken vliegtuigen nog steeds een gevoel van verwondering in ons los.

Bij het gedonder van een turbine kijken wij altijd weer met de ogen van een kind naar het gevaarte in de lucht; de aanblik van sneeuwwitte condensstrepen tegen de staalblauwe hemel bezorgt ons – behalve een klein schuldgevoel omwille van de klimaatopwarming - keer op keer rillingen, en boven onze sponde hangt zelfs een (zelf in elkaar gelijmde!) miniatuurversie van het houten vliegtuigje waarmee Orville en Wilbur Wright in 1903 de allereerste gemotoriseerde vlucht uitvoerden – wat was het schrikken toen het touwtje het onlangs in het midden van de nacht begaf en het vliegtuigje recht op onze smoel crashte!

Wanneer wij een vliegtuig zien, is het alsof wij op één of andere manier worden bevangen door ‘s mensheids oudste droom; de droom om net als de vogels omhoog te wieken en tussen de wolken te kunnen vliegen. Die ambitie, die pioniersgeest, wordt ook bezongen in ‘The Aeronauts’, het op feiten gebaseerde verhaal van twee ballonvaarders (‘wetenschappers van de lucht’, noemen ze zichzelf) die het hoogterecord proberen te breken – ‘Wie weet bereiken we de maan en keren we terug met sterrenstof!’

Het jaar is 1862, toen ook de kachelpijphoeden hoogterecords probeerden te verbeteren en toen het nog geen vanzelfsprekendheid was om voor twee Euro met Ryanair naar Ibiza te vliegen. We zijn er nog steeds niet uit of hij nu een deftige of een lamlendige acteur is, maar in ‘The Aeronauts’ is Eddie Redmayne draaglijk als James Glaisher, een visionaire wetenschapper die door zijn tijdgenoten van de Londonse Royal Science Academy in zijn gezicht wordt uitgelachen omdat hij gelooft dat het mogelijk moet zijn om het weer te voorspellen.

En Felicity Jones is Amelia Wren, een onbesuisde pilote die, als de omstandigheden het vragen, er niet voor terugdeinst om in volle vlucht via het touwwerk óp de ballon te kruipen. Opvallend: in realiteit waren het twee mannen die plaatsnamen in de ballonmand, maar tijdens de productie werd besloten om het tweede mannelijke bemanningslid, Henry Coxwell, te vervangen door een fictief vrouwelijk personage. Om aan het vrouwenquotum te voldoen? Geen idee, maar Henry reageert vanuit het graf teleurgesteld op de genderswitch. Onderweg dient het duo met een hoop obstakels af te rekenen, zoals mist, vrieskou en een orkaan, waarbij Amelia uiteráárd uit de mand wordt geblazen en nog nét de uitgestoken hand van haar collega weet te grijpen.

Dit is ook het soort cinema waarin de personages op grote hoogte ineens de blik op oneindig zetten en, zoals alleen Britse acteurs dat kunnen, luidop een sonnet van Edmund Spenser beginnen op te dreunen. Je kunt het clichématig en theatraal noemen, en dat is het ook, maar het hoort bij de heerlijke oubollige charme die ‘The Aeronauts’ heeft te bieden. Jammer genoeg sleept de luchtballon een hoop ballast mee in de vorm van flashbacks, die de reis telkens weer onnodig onderbreken.

Het ware misschien beter geweest indien de makers van ‘The Aeronauts’ een echte one location-ervaringhadden gemaakt, een film die zich uitsluitend en in real time in de gondel afspeelt. Maar goed: wij luisterden vol verwondering naar het zingen van de strakgespannen touwen en riplijnen en keken als betoverd naar de wolk van duizenden gele vlinders die de ballonvaarders onderweg kruisen. Goede vaart, vrienden!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234