null Beeld

FILM★★★★☆

‘The Climb’ kijkt met verrassend veel ernst naar de complexe kanten van vriendschap en liefde

Het dilemmaatje van de week komt uit ‘The Climb’: is het cement van een mannenvriendschap sterker dan het arduin van een liefdesrelatie tussen een man en een vrouw? En is de doorsnee bromance (doorgaans te definiëren als: samen gaan sporten en achteraf zwanzen aan de toog) bestand tegen het gore besef dat je bro vorige week heeft liggen rampetampen met je lief? Jep, in een tijd waarin iedereen altijd maar kwettert over vaccinaties en over de kipfilets van Gert Verhulst, doet het deugd om eindelijk nog eens te kunnen genieten van een buddy movie die écht existentiële levensvragen opwerpt. In de schitterende openingsscène zien we hoe een fietstochtje in Frankrijk – hoor het magische whoooosh! van de wielen op het asfalt! – uitmondt in een even pijnlijk als hilarisch tafereel wanneer Mike een verandering van versnelling aangrijpt om aan zijn beste vriend Kyle op te biechten dat hij seks heeft gehad met diens verloofde. Dat Mike heeft gewacht tot de helling om het te vertellen, zodat de naar adem happende Kyle hem niet meteen kan inhalen, vormt ergens een ontroerend bewijs van hun kameraadschap. Het was stom, het betekende niets en het ligt in het verleden, maar het is nog maar de vraag of een ‘het spijt me’ hun vriendschap zal kunnen redden.

In een zestal verscheidene jaren omspannende hoofdstukken, waarin we hun sixpacks zien evolueren tot bierbuikjes, doet de rotgetalenteerde regisseur Michael Angelo Covino iets wonderlijks. Voor een Amerikaanse buddy movie kijkt ‘The Climb’ met verrassend veel ernst en waarachtigheid naar de complexe kanten van de liefde en de vriendschap, maar tegelijk laat Covino niet na om het mannendom resoluut in z’n hemdje te zetten, zoals wanneer Kyle nét voor de seks ladderzat in slaap valt en zijn nieuwe lief, voor de gelegenheid in haar mooiste lingeriesetje, meewarig zuchtend naar zijn slappe snikkel tuurt als betrof het een dode worm. Covino toont zich zelfs een meester van de slapstick wanneer hij één van de meest afgezaagde komische set-ups, de uit de hand lopende begrafenisplechtigheid, laat culmineren in een waanzinnig grappige confrontatie tussen de uitzinnige Mike en een gekrenkte grafdelver die zijn spade in een ontroerend staaltje van beroepsernst omschrijft als ‘de apparatuur’.

Maar wat deze film pas écht naar grote hoogten stuwt, zijn de lange, meesterlijke takes die aan de achtereenvolgende hoofdstukken een welhaast poëtische visuele flair geven. In één van de allermooiste scènes zweeft de camera achter Mike aan een bioscoop binnen, langs de kassa en de foodcorner, om ten slotte het grote witte doek in beeld te brengen waarop we de volgende scène met Mike en Kyle zien beginnen: magnifiek. Maken verder deel uit van het plezier: een met té veel Jägermeister overgoten après-ski, een paaldans op ‘Lullaby’ van Shawn Mullins, én een soundtrack vol prachtige Franse liedjes. Uit de gigantische poel van romcoms die u op de streamingdiensten en de betaalzenders aantreft, rijst ‘The Climb’ op als één van de allerbeste. 

Beschikbaar via iTunes, Apple TV, Google Play, Telenet en Proximus

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234