film★★★★½

‘The Ghost Writer’: Een superieure thriller

Worst case scenario: stel nu eens dat Roman Polanski binnen afzienbare tijd per geheime CIA-vlucht vanuit zijn chalet in de Zwitserse Alpen, waar hij sinds december onder huisarrest staat, naar de Verenigde Staten wordt getransporteerd. En stel nu eens dat een laffe, hypocriete en mediageile Californische rechter hem een loodzware gevangenisstraf aansmeert. Wel, dan zou 'The Ghost Writer' weleens de zwanenzang van de artiest kunnen zijn.

O nee! Komaan, president Van Rompuy, Europa mag dit niet laten gebeuren! En mocht de regisseur van 'Mes in het water', 'Chinatown', 'Tess', 'Bitter Moon' (één van onze favoriete films aller tijden!) en 'The Pianist' écht de kast ingaan... Wel, weet dan dat Polanski verdwijnt met een knaller. Deze verfilming van de roman van Robert Harris, beste vrienden en vriendinnen, is één van die zeldzame thrillers die je doen vergeten dat je in een multiplex zit.

Alleen al de eerste drie minuten kunnen worden beschouwd als een adembenemende masterclass in opbouw van suspense: de binnenlopende veerboot, de flikkerende lichtjes in de nacht, de slagregen, de traag openklappende boegdeuren, de mysterieuze auto, de opwindende score van Alexandre Desplat, het briljante gebruik van het scoopformaat...

Alleen een geboren filmmaker is in staat om zo'n poepsimpel gegeven – 'Scène 1: boot meert aan' – zo te verfilmen dat alle haartjes op je huid massaal rechtop gaan staan. Zesenzeventig lentes of niet, Polanski bevindt zich in de Zone.

De ghostwriter in kwestie is een jonge journalist die de opdracht heeft aanvaard om de memoires te schrijven van een voormalige Britse eerste minister met een twijfelachtig Irak-verleden (alle gelijkenissen met Tony Blair berusten níét op toeval). Een riskante job, zo blijkt: het met zeewier overdekte lijk van de vorige biograaf is enkele dagen eerder op het strand aangespoeld.

De superieure thriller die zich vervolgens ontspint verschaft je een dubbel genoegen: in de eerste plaats zit je met hart en ziel mee te leven met de ghost (die zich steeds dieper in nesten werkt); op een tweede, meer filmtechnisch niveau valt er intens te genieten van Polanski's demonische vakmanschap.

Terwijl de meeste hedendaagse thrillerregisseurs uit gemakzucht hun toevlucht nemen tot stroboscopische actie, frenetieke videoclipmontages en obligate twists ('Shutter Island'!), grijpt Polanski terug naar het gereedschap van de Groten – bedachtzaam camerawerk, uitgekiende beeldkaders, een weloverwogen ritme.

Eén insert van een Aziatische tuinman met een kruiwagen: meer heeft hij niet nodig om een intens gevoel van dreiging binnen te laten sijpelen. Of neem de scène waarin de ghost zich vanuit een voorgevoel laat leiden door de voorgeprogrammeerde gps van zijn dode voorganger: het is verdorie zo briljant gedaan dat het bijna niet opvalt hoe briljant het wel is. Je zou bijna zweren dat de geest van Hitchcock is overgegaan in die kleine Pool.

Aan die verrukkelijke, haast anachronistisch aandoende old school-aanpak voegt Polanski dan nog eens zijn typische gitzwarte humor toe, en er is nog meer: net zoals hij in het verleden onder meer Catherine Deneuve, Jack Nicholson, Nastassja Kinski, Hugh Grant, Peter Coyote, Harisson Ford en Adrien Brody naar absolute topprestaties dreef, zo haalt hij deze keer het allerbeste uit Pierce Brosnan, Ewan McGregor, Eli Wallach en zelfs Kim Cattrall (Samantha uit 'Sex and the City'). Polanski staat bekend als een bikkelharde regisseur, maar de man weet blijkbaar verdomd goed op welke knopjes hij moet drukken.


Nee, 'The Ghost Writer' mág Polanski's zwanenzang niet zijn! Om de drommel niet! Humo is dan ook begonnen met het samenstellen van een speciaal team: de Inglourious Polanski Basterds. We worden gedropt boven Zwitserland, vermomd als burgers, and we're gonna be doin' one thing and one thing only: de Meester ontzetten uit de chalet. Sound good?




Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234