FILM★★1/2☆☆

‘The Impossible’

Deze film, zo vertelt ons een statige pancarte, vertelt het ware verhaal van één van de families wier leven ingrijpend veranderde door de verwoestende tsunami die in 2004 op de kusten van Indonesië, Thailand en India neerkletterde.

Die mededeling klopt niet helemaal. Wat écht op die pancarte had moeten staan, is: deze verschrikkelijk tranerige film vertelt het ware verhaal van een rijke westerse familie die door de tsunami uit een luxeresort in Khao Lak wordt weggespoeld en onderweg haar kleren, kredietkaarten en mobieltjes kwijtraakt. Om maar te zeggen dat de eerste tsunamifilm met een straatarme Thaïse familie in de hoofdrol nog wel even op zich zal laten wachten. Klinkt dit een tikkeltje cynisch? Wel, ú hebt ‘The Impossible’ niet moeten ondergaan. De tsunami van 2004 (die hier door toedoen van minderwaardige CGI overigens heel erg fake oogt) was een catastrofe van apocalyptische omvang, een natuurramp die honderdduizenden mensen de dood injoeg en miljoenen Aziatische gezinnen dakloos maakte, maar dát zou je dus echt niet kunnen afleiden uit deze überkleffe ‘Oei, ik heb een jaap in mijn blanke dijbeen’-prent. Och, dat ‘The Impossible’ zich focust op de wedervaren van enkele wanhopig voor zich uit starende westerse toeristen (vertolkt door Ewan McGregor en Naomi Watts) is op zich niet eens zo erg. Wat wij wél behoorlijk schokkend vinden, is dat de Thaïse slachtoffers door regisseur Juan Antonio Bayona (‘The Orphanage’) voortdurend worden gereduceerd tot gezichtsloze figuranten wier enige taak erin lijkt te bestaan om de ronddolende westerlingen een reddende hand en een vers hemd toe te steken, of tot stille getuigen die ontroerd mogen toekijken hoe allerlei blanke families mekaar euforisch om de hals vallen. Maar zelfs mét een Thai in een betere bijrol zou ‘The Impossible’ nog altijd een inferieure film zijn geweest: we hebben het immers nog niet gehad over de makke vertolkingen, over de melige telefoongesprekken met het thuisfront, of over de haast lachwekkende manier waarop de cineast – teneinde de climax zo lang mogelijk te rekken - de uiteengeslagen gezinsleden tijdens de ontknoping in het ziekenhuis keer op keer rakelings langs mekaar heen laat rennen. Bayona houdt de meest afstotende scène voor het laatst, wanneer (spoiler op komst!) McGregor en Watts in een privévliegtuig worden overgevlogen naar ‘één van de beste ziekenhuizen van Singapore’. Met een gepijnigde blik kijkt het koppel nog één keer door de vliegtuigraampjes naar beneden, waarna ze het rampgebied, en de driehonderdduizend lijken, met een zucht van verlichting ver achter zich laten.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234