FILM★★★★☆

The Lost City of Z (★★★★☆)

Breng muggenspray mee.

De jungle! Achter elke struik verbergt zich een koppensneller, maden nestelen zich in de kloven van uw huid, het zoemen der muggen vormt een sinister concert, en ’s nachts ligt u in uw tent wakker van het diepe, dreigende bonzen van trommels in de verte: doem, doem, doem... Hier, in deze smaragdgroene hel, tot nu toe onbetreden door de blanke man, zoekt de Britse ontdekkingsreiziger Percy Fawcett (Charlie Hunnam uit ‘Sons of Anarchy’ en ‘Pacific Rim’), gebukt onder het gewicht van zijn rugzak, in het begin van de 20ste eeuw naar wat hij ‘de verloren stad van Z’ noemt.

Het eerste deel van dit waargebeurde verhaal had zo uit een album van Kuifje kunnen komen: de mannen (kijk wie achter die baard schuilt: Robert Pattinson!) dienen zich met kapmessen een weg door het dichte oerwoud te hakken, inboorlingen schieten vanaf de donkere oevers giftige pijlen op hen af, en na ongeveer twintig minuten horen we een zinnetje dat in geen enkele avonturenfilm mag ontbreken: ‘Nog nooit is iemand daarvan teruggekeerd!’ En vindt u het ook niet heerlijk wanneer de camera plots een zwarte doodskop in beeld neemt?

Plezierige vaststelling: afgaande op de magnifieke fotografie (mooiste filmrijm sinds jaren: een sliert in de gootsteen uitgegoten whisky vloeit over in een voortsnellende stoomtrein) voelt regisseur James Gray zich in het Amazonewoud blijkbaar even goed thuis als in de havendokken en de nachtclubs van Boston (waar ‘The Yards’ en ‘We Own the Night’ zich hoofdzakelijk afspelen). Maar Gray zou natuurlijk Gray niet zijn als hij het avontuur niet zou verdiepen tot een fascinerend portret van een rusteloze, door een grote innerlijke nood gedreven man.

Met een verbetenheid die doet denken aan de obsessie van Aguirre, de Spaanse veroveraar uit ‘Der Zorn Gottes’, zoekt Fawcett in de jungle namelijk niet alleen naar de resten van wat ooit een grote beschaving moet zijn geweest, maar ook naar eerherstel; zijn vader, een notoire dronkaard, heeft in het verleden immers de naam van de familie besmeurd.

Gray, die met zijn ploeg naar Colombia trok, werd tijdens de opnames uitstekend gediend door wat Werner Herzog altijd ‘de voodoo van de locatie’ noemt: hoe langer de film duurt, hoe meer die surrealistische junglesfeer – zo stoot de expeditie midden in het oerwoud op een operagebouw – als een geheimzinnige grondmist uit het bioscoopscherm begint te stromen en ook jou begint te omnevelen. Zeker naar het einde toe, wanneer Gray de grens tussen realiteit en hallucinatie lijkt op te heffen, krijgt ‘The Lost City of Z’ een overrompelende dromerige kracht.

Gelukkig mag er ook worden gelachen: wanneer ze onder vuur worden genomen door de inboorlingen, proberen de ontdekkingsreizigers hen te overtuigen om te stoppen met schieten door hen uit volle borst toe te zingen: ‘Wij zijn soldaten van de koningin, kerels! / Dat zijn we, kerels, dat zien we, kerels!’ Die Britten toch: zelfs in het hartje van de jungle weten ze hun flegma te bewaren.

Slotsom: verwacht geen knetterende actiefilm vol boosaardige nazi’s, knallende zwepen en triomfantelijke marsdeuntjes, maar een mysterieuze trip naar het einde van de rivier – en verder. Doem, doem, doem...

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234