null Beeld COURTESY OF NETFLIX
Beeld COURTESY OF NETFLIX

film★★★½☆

‘The Lost Daughter’ gaat over onverwerkte trauma’s en gebakken octopus

Erik Stockman

De lijst van actrices die in de regiestoel plaatsnemen (denk aan Jodie Foster, Angelina Jolie en Greta Gerwig) is onlangs weer wat langer geworden: Halle Berry maakte haar regiedebuut met ‘Bruised’, Rebecca Ferguson met ‘Passing’, en de van ‘The Dark Knight’ en ‘Secretary’ bekende Maggie Gyllenhaal met ‘The Lost Daughter’, het verhaal van een professor (de alweer puike Olivia Colman) die tijdens haar vakantie op een Grieks eiland de confrontatie aangaat met de demonen uit haar verleden als jonge mama. ’t Is knap hoe Gyllenhaal een even zwoel als dreigend vakantiesfeertje weet te scheppen, en daarnaast siert het haar dat ze in haar verfilming van de roman van Elena Ferrante twee ongemakkelijk onderwerpen durft aan te snijden, namelijk: 1) niet alle moeders hebben een moedergevoel, en 2) neerkomende dennenappels zijn even gevaarlijk als vliegtuigbommen.

Vanaf 15 december in de bioscoop en vanaf 31 december op Netflix.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234