null Beeld

FILM★★★★☆

The Maze Runner (★★★★☆)

De zoveelste variant op ‘The Hunger Games’ – maar dan wel een geslaagde variant.

U kampt, nu ‘Divergent’ uit de bioscopen is verdwenen en het nog tot november wachten is op de nieuwe aflevering van ‘The Hunger Games’, met een akelig leeg gevoel vanbinnen? De redding is hier: met ‘The Maze Runner’ – gebaseerd op de ‘De labyrintrenner’-trilogie van de Amerikaanse auteur James Dashner – dient zich een nieuwe tienerfranchise aan, deze keer over een groep jongens die vastzit in de binnenruimte van een reusachtig doolhof.

Alle bekende ingrediënten van het zogeheten ‘young adult post-apocalyptic’-genre (u mag ook zeggen: sciencefiction voor knapen & bakvissen) zijn van de partij: een naargeestige toekomst, een demagogisch regime, een rebellerende tiener als hoofdfiguur, en last but not least een vreemdsoortige terminologie – was er in ‘Divergent’ sprake van ‘facties’ en in ‘The Hunger Games’ van ‘districten’, dan zijn de bewoners van het doolhof ingedeeld in slopers, lopers, snijders, bouwers en – waar blijven ze het halen – laarders.

U voelt het zuur opkomen? Wacht! Zodra Alby, de leider van de bende, aan Thomas, het groentje, het reilen en zeilen in het doolhof heeft uitgelegd (regel nummer één: waag je níét in het labyrint), verschijnt er een verrassend entertainende, goed gemaakte (debuterend regisseur Wes Ball heeft een verleden als visual effects artist) en prima vertolkte avonturenfilm waarin we thema’s en motieven horen echoën uit ‘Lost’ (Wie heeft die jongeren daar gedropt? En waarom? Wie heeft dat doolhof gebouwd?), William Goldings ‘Lord of the Flies’ en zelfs de gevangenenkampfilm ‘The Great Escape’ (à propos: waarom graven die jongens geen tunnel?).

Maar het coolste aan ‘The Maze Runner’ is het doolhof zelf: een overweldigend, iedere nacht van vorm veranderend labyrint dat, met die angstaanjagende geluiden die er in het donker uit opstijgen en met die griezelig wentelende vloeren en kantelende muren, soms iets weg heeft van een levende entiteit; vooral dat windje dat telkens opsteekt wanneer de poorten zich sluiten, vonden we een sfeervolle touch.

Ook een verademing is dat de jongeren voor de verandering eens niet op de loop moeten voor digitale wolfcreaturen, maar voor angstaanjagende schorpioenbeesten die lijken te zijn weggekropen uit ‘Starship Troopers’. Wij zaten – een beetje tot onze eigen verbazing – in ieder geval heel hard te duimen voor Thomas en z’n maats. Zouden we het durven te zeggen? Ja, we zeggen het: we kijken uit naar de sequel.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234