The Prom Beeld Netflix
The PromBeeld Netflix

film★★★½☆

‘The Prom’ op Netflix lééft, swingt en is een feest!

Dronken worden op café of samen met je vrienden en je vriendinnen een legaal dansfeestje bouwen op kot zit er voorlopig nog niet in, maar wat wél ongestraft kan is dit: op Netflix naar ‘The Prom’ kijken en zó heerlijk high worden van de aanstekelijke songs en de uitzinnige outfits en de ongebreidelde fun, dat je ondanks alle corona-ellende zowaar zin krijgt om zélf een boa rond je hals te draperen, een tiara op je kruin te zetten en in navolging van Meryl Streep en Nicole Kidman een allesversoepelende revue-show op te zetten.

Eerst is het nog even schrikken wanneer La Streep het in de openingsscène op een zingen zet: jawel, u bent in een onversneden musical beland waarin de sterren het beste van hun muzikale zelf geven terwijl ze te midden van de bonte decors worden omstuwd door tientallen acrobatische dansers die gezwind op en af het meubilair springen. Wat dan het verschil maakt met het catastrofale ‘Dolly Parton’s Christmas On The Square’, vraagt u? Simpel: de enthousiaste vertolkingen, de spetterende regie van ‘Glee’-bedenker Ryan Murphy, en vooral: de geregeld tot lachen, gieren en brullen aanzettende scherts. Streep, Kidman, James Corden en Andrew Rannells vertolken vier Broadwayacteurs (Dee Dee, Angie, Barry en Trent) die er met hun praalzieke verstand niet bijkunnen dat ze stilaan uitgerangeerd zijn.

Hoe de sympathie van het publiek terugwinnen? Barry kent het antwoord: het viertal heeft een doel nodig waarmee ze zich terug in de publiciteit kunnen werken; een mediagenieke zaak om zich voor in te spannen. De kwasterige manier waarop La Streep vervolgens de term ‘cause célèbre’ uitspreekt (‘Koozelèb’), was maar één van de vele hilarische details die ons voor ‘The Prom’ al schaterlachend overstag deden gaan.

De vier zelfverklaarde diva’s vinden hun doel in Edgewater, een stadje in Indiana, waar een lesbisch meisje van het oudercomité te horen heeft gekregen dat ze haar vriendin niet mee naar het schoolbal mag brengen. ‘We gaan bewijzen dat gay zijn geen misdaad is!’ zo vat Barry het doel van de missie samen. ‘Kunnen we dit wel aan?’ vraagt Kidman, die met de jaren steeds beter op Patsy uit ‘Absolutely Fabulous’ begint te lijken. Waarop Barry: ‘You can bet your sweet MILF-ass we can!’

Kidman, Corden en Rannells zijn erg geestig, maar dé sensatie van ‘The Prom’ blijft toch Streep als Dee Dee, de van eigendunk uiteenbarstende flapmadam die naar eigen zeggen worstelt met een gehavend imago sinds ze in het Longacre Theater ontstak in een tirade toen er middenin haar voorstelling een telefoon afging (lachkrampverwekkend detail: het was háár telefoon). Een schitterend staaltje van Dee Dee’s grenzeloze zelfverheerlijking volgt wanneer het viertal incheckt in een hotel in Edgewater. Wanneer Dee Dee van de receptionist te horen krijgt dat er geen suite beschikbaar is, plaatst ze ostentatief haar twee Tony Awards op de desk: ‘U weet toch wie ik ben? Ik wil op z’n minst een kamer naast de spa!’

Inmiddels tracht de schooldirecteur (Keegan-Michael Key) de in het auditorium verzamelde ouders op andere, meer vooruitstrevende gedachten te brengen: ‘Wat is eigenlijk zo eng aan mensen die gay zijn?’ Uitgerekend op dát moment komt het viertal als een soort mini-Gay-Pride-Parade onstuimig het auditorium binnenvallen met hun plakkaten vol regenbogen: ‘Wij zijn de liberalen uit Broadway en we zijn zo gay als een emmer vol pruiken!’ Nog nahikkend van het lachen begon het ons pas écht te dagen waarom ‘The Prom’ eigenlijk zo’n feest is.

Het narcisme van de kunstenaar die zich verheven voelt boven het gewone volk; de onverdraagzame rednecks die zwelgen in hun bekrompen denkbeelden; de hypocrisie van gaybashende gezagsdragers die zélf seksfeestjes in kelders bijwonen: alles en iederéén wordt er doorgetrokken in deze show die lééft, swingt en vibreert in de kitcherige kleuren die bij zo’n musical horen.

De film duurt uiteindelijk een dik halfuur te lang en sommigen onder u zullen zich blauw en roze ergeren aan de boodschapperigheid, maar de ‘Laat zien wie je bent!’-mare wordt tenminste gebracht met humor, zoals wanneer Trent zijn acceptatie-lied aanvat in een met rednecks volgepakte arena waar zonet nog een monstertruckspektakel plaatsvond.

O ja: in één van de ontroerendste showstoppers zien we hoe Barry, die op z’n zeventiende vlak voor zijn eigen schoolbal door zijn vriendje werd gedumpt, staat te dansen met zijn jongere zelf. ‘Ze zeggen dat het beter wordt, en dat is ook zo!’ zo steekt hij zijn zeventienjarige ik een hart onder de riem. En ja, dat is ook zo: daar mag u uw sweet ass op verwedden!

Bekijk hier de trailer:

Lees ook Meryl Streep over ‘The Prom’: ‘Je wint een discussie met een man niet door zijn ongelijk aan te tonen’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234