The Silencing Movie Robin ProntNikolaj Coster-WaldauBeeld rv

film★★½☆☆

The Silencing: het Hollywooddebuut van Robin Pront is echt niet zo lamlendig als Amerikaanse critici beweren

In afwachting dat Robin Pront (‘D’Ardennen’) van de virologen eindelijk de toestemming krijgt om zijn klaarstaande danstempeldecors te openen voor de opnamen van ‘Zillion’, kunt u gaan zitten voor zijn vorig jaar ingeblikte Hollywooddebuut. Bij ons is ‘The Silencing’ tot nu toe ietwat onder de radar gebleven, maar in Amerika en Canada groeide de film, ondanks de genadeloze kritieken (‘Al vaak gezien’, ‘Saai en voorspelbaar’, ‘Een boeltje’), de voorbije maanden uit tot één van de best bekeken titels op de huurplatformen. 

In een dunbevolkt winters landschap, waar de mannen allemaal met een pickuptruck rijden en alle inwoners gebukt lijken te gaan onder een loden mistroostigheid, geeft de kolkende rivier in het wildreservaat het lijk van een jong meisje prijs. Een afgebroken speerpunt vormt de macabere aanwijzing dat ze het slachtoffer werd van een seriemoordenaar die gebruik maakt van een zogeheten atlatl – yep, dankzij ‘The Silencing’ hebben we onze wapenkennis een beetje kunnen uitbreiden. Twee figuren openen de onvermijdelijke jacht op de killer: de lokale sheriff (Annabelle Wallis), en een norse, drankverslaafde boswachter (Nikolaj Coster-Waldau) die, ook al is het al vijf jaar geleden dat zijn dochter spoorloos verdween, nog steeds vermist-briefjes onder de ruitenwissers van de pickuptrucks gaat steken. 

Of ‘The Silencing’ nu werkelijk zo lamlendig is als het gros van de Amerikaanse critici beweert? Naaahhh. Coster-Waldau staat heel behoorlijk te acteren als de tussen hoop en smart levende jachtopziener, al waren wij voortdurend half in de verwachting dat er van achter zijn rug een dronken bebaarde dwerg kon opduiken onder het uitroepen van ‘A Lannister always pays his debts!’ En ofschoon de achtervolgingsscènes een beetje snedigheid missen, mag de regie van Pront heel adequaat worden genoemd. Hoewel ‘adequaat’ eigenlijk een woord is dat we liever níet gebruiken in een recensie van een film van Robin Pront, een cineast die toch enig talent wordt toegedicht. 

Het dient wel gezegd dat Pront wel wat kansen laat liggen om deze productie boven de middelmaat uit te tillen. De bezopen rauwheid in de schemerige bars gutst wel knap van het scherm, en de goed weergegeven spanning tussen de witte Amerikanen en de indiaanse bevolking geeft aan het verhaal een broeierig, aan ‘Wind River’ herinnerend randje, maar naar onze smaak had Pront nog méér atmosfeer en nog méér voelbaar bijtende koude kunnen halen uit de onheilszwangere bossen en de verkillende nevel die tussen de bergtoppen hangt. Een verzachtende omstandigheid is wel dat Pront en zijn cast dienden te werken met een scenario (van Micah Ranum) dat knarst en kraakt onder een té gecompliceerd middenstuk, een reeks rare twists, en een erg teleurstellende climax. 

En misschien hadden ze die killer met z’n atlatl ook een andere vermomming moeten meegeven: met die belachelijk pluizige vacht lijkt hij meer op de yeti uit ‘Kuifje in Tibet’ dan op een vreesaanjagende speerwerper.

Beschikbaar via iTunes, Google Play, Apple TV en op dvd en Blu-ray. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234