'The Sky is the Limit'Beeld VIER

televisie★★1/2☆☆

‘The Sky Is the Limit’ op VIER: ‘You hate it or you love it’

Voor ‘The Sky is the Limit’, een titel uit de tijd toen economische groei nog zonder randjes kwam, maakt Peter Boeckx zich nog altijd sterk vooral succesverhalen te documenteren. Stuk voor stuk hadden zijn vermogende onderwerpen geknokt, prentte hij de kijker in. Ja, zelfs honger verbeten. Zodra financieel welbevinden binnen handbereik ligt, wordt de herinnering aan honger vast iets dat het goed doet op cocktailavonden in het plaatselijke Rotary-filiaal. Sympathiek word je er evenwel niet vanzelf van, van zo’n hongergevoel.

Volgens Boeckx was Guy Penders zo’n ‘op en top selfmade man’, en dus zag de reporter er geen graten in om hem al voor dag en dauw op te wachten aan zijn privéjet, die dra het zwerk zou kiezen met, je zult het altijd zien, een Monegaskische jachtshow als bestemming. Zijn fortuin had Penders vergaard door de ene na de andere zaak meteen na oprichting aan woekerwinsten door te verkopen, maar tegenwoordig schepte hij poen als vastgoedbaron in Dubai. Terwijl hij en route Boeckx op ettelijke kilometers hoogte een filosofie over succes opspeldde die even ijl leek als de lucht, sloeg naast hem zijn gemalin, tevens directrice in zijn bedrijf, met elke nieuwe luchtzak een tintje bleker uit. Boeckx, hoewel bevoorrechte getuige, kronkelde desondanks toch niet in een lachkramp bij dat tafereel. Daaraan herken je een professional.

De exacte prijs van de panden die Penders zoal van de hand deed in Dubai, kreeg je voluit mee van Boeckx, die zich duidelijk nog eerder gierend uit de deuropening van een privéjet zou laten tuimelen dan dat hij zich op een onnauwkeurigheid laat betrappen. Wanneer hij Frederik Laeremans voorstelde, telg van het familiebedrijf Superbeton, kreeg je ook al uitdrukkelijk mee hoeveel vierkante meter diens riante villa besloeg. Vooral diens flamboyante keukenaanrecht – ‘natuursteen uit India’ – leek Boeckx het uitlichten waard. ‘You hate it or you love it,’ meende zijn begoede gastheer, wat wel meer mensen zeggen die zich iets lelijks hebben laten aansmeren.

‘The Sky is the Limit’ gaat intussen lang genoeg mee om te weten dat de lol erin bestaat beursgenoteerde heertjes en dametjes zichzelf voor lul te zien zetten op televisie – eerder slaat Boeckx de deur van hun villa niet achter zich dicht. Met elke nieuwe jaargang komt er echter een grotere mate aan gewenning kijken, want een mens kan maar zoveel gefonkel verbijten eer sneeuwblindheid optreedt. Hoeveel karpatenkoppen het grootkapitaal ook telt, je vindt er niet elk jaar één die bereid is z’n flamoeszwembad toe te lichten aan iemand van wie hij zou zweren dat die het goed met hem meent, ook al heeft die dan een camera meegebracht.

 De tristesse, altijd al aanwezig in ‘The Sky is the Limit’ want inherent aan oorden waar eigendunk in bulk aangekocht wordt bij Louis Vuitton, is er wel nog – weliswaar veilig onder een glanslaag, of desnoods in de vorm van een keukenaanrecht. You hate it or you love it. ‘Weet je nog, je eerste Chanel?’ vroeg Boeckx aan het koppel ex-modellen dat zonder sluitende reden een dakterras in Hollywood bezette. Wie beweerde van wel, was bij machte in te zien dat ‘The Sky is the Limit’, als protserig rariteitenkabinet, al even tegen z’n plafond aanzit. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234