De deelnemers van 'The Social House' Beeld Wünderbaar
De deelnemers van 'The Social House'Beeld Wünderbaar

Televisie★☆☆☆☆

‘The Social House’ op YouTube: ‘Enkel Philippe Geubels kan dit nog redden’

Nu jongeren steeds minder tijd voor een normaal tv-scherm spenderen, proberen makers andere wegen te bewandelen om hen te bereiken. Een fictieserie als ‘WTFock’ komt de wereld binnen via Instagram, waar de meeste personages ook een eigen profiel bijhouden, in het nieuwe ‘The Social House’ is het allemaal nog wat eenvoudiger.

Acht ‘influencers’ mogen voor de realityreeks twee weken lang gaan samenwonen in een gerestaureerde fermette in het West-Vlaamse Poperinge, waar ze worden gevolgd door een cameraploeg. Een beetje zoals ‘Big Brother’ dus, al is het in dit geval allerminst de bedoeling dat de deelnemers zich vrijwillig afsluiten van de buitenwereld. De acht ‘content creators’ moeten via hun accounts op sociale media - vooral TikTok en Instagram - zoveel mogelijk foto’s, filmpjes en verhalen delen over wat er allemaal gaande is, zodat zij meer volgers kunnen verzamelen en het hele project extra weerklank krijgt. Het zou me sterk verbazen mocht er niet één iemand dat in de aanloop niet hebben omschreven als ‘win-win’. De acht dames en heren zijn grote namen in het wereldje van de ‘influencers’, al is Flo Windey, dankzij haar werk voor StuBru en VTM2, wellicht de enige die effectief kans maakt om in de straten van Poperinge te worden herkend door mensen ouder dan zestien.

Nog voor ‘The Social House’ van start ging afgelopen weekend was er al een storm van kritiek, vooral afkomstig van degenen die het doelpubliek van het programma zouden moeten zijn. Het gebrek aan diversiteit in het groepje ‘influencers’, even uniform wit als een onverwachte sneeuwbui in april, lag onder vuur, net als het feit dat de acht bewoners in volle coronacrisis vrolijk kunnen gaan samenhokken terwijl de meeste van hun leeftijdgenoten al twaalf maanden zitten te staren op de muren van hun kamer en enkel digitaal contact hebben met hun vrienden. Het zijn terechte opmerkingen, al bewijst de tweede tegelijk dat jongeren vandaag inderdaad nog weinig tv kijken: als je in primetime alle programma’s zou schrappen waarvoor makers en gezichten net iets meer mogen doen dan de gemiddelde Vlaming, hou je enkel nog de herhalingen van ‘FC De Kampioenen’ over.

Naast de updates die de bewoners zelf de wereld insturen bestaat het flauwtjes kloppende hart van ‘The Social House’ uit afleveringen die dagelijks om zeven uur ‘s avonds - het lijkt wel reguliere televisie - op YouTube verschijnen. Die hebben een opmerkelijke verdienste: ze slagen erin om de voorbije 24 uur in nog geen vijftien minuten samen te vatten en toch grotendeels uit vulsel te bestaan. De eerste aflevering werd opgehangen aan een reeks ‘challenges’ - een duur woord voor enkele volksspelen, zoals gooien met een hoefijzer - waarmee de acht ‘influencers’ de sleutel van de woning moesten trachten te bemachtigen, de tweede ging voor de helft over een wandeling met alpaca’s in de buurt en een discussie over welke namen de kippen op het domein moesten krijgen werd zelfs over beide afleveringen uitgesmeerd. Hiermee vergeleken zijn de dagelijkse compilaties van ‘Big Brother’ een vorm van hersengymnastiek.

In het huis waar ‘The Social House' zich afspeelt vonden trouwens ook de opnames van ‘Taboe’ plaats, zodat ik nog de hoop koester dat binnenkort Philippe Geubels binnen zal stappen en alles een onderdeel zal blijken te zijn van het tweede seizoen van het populaire Eén-programma, voor een uitzending over mensen die hun leven spenderen op sociale media. Dat lijkt me ook het enige wat deze reeks nog zou kunnen redden van de vergetelheid.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234