null Beeld

FILM★★1/2☆☆

The Theory of Everything (★★1/2☆☆)

Zelfs het levensverhaal van Stephen Hawking ontsnapt niet aan het zwarte gat van de klefheid.

Erik Stockman

Het lijkt wel wetenschapsweek in de cinema: naast ‘The Imitation Game’, waarin we de trieste lotgevallen van codebreker Alan Turing volgen, speelt er nu ook een film over het levensverhaal van astronoom en natuurkundige Stephen Hawking in de zalen. Het grappige is dat Benedict Cumberbatch, Turing in ‘The Imitation Game’, tien jaar geleden de rol van Hawking al eens speelde in de televisiefilm ‘Hawking’ – bekijk dat BBC-drama eens op YouTube en zoek de zeven verschillen.

Uit ‘The Theory of Everything’ leren we dat Hawking – hij die het fenomeen van de zwarte gaten verklaarde en al zijn hele leven op zoek is naar die ene wiskundige vergelijking die het hele universum verklaart – niet altijd die verlamde man is geweest die tot de mensheid spreekt via een in zijn rolstoel ingebouwde spraakcomputer. Ooit was de beroemdste wetenschapper ter wereld een kwieke jongeman (Eddie Redmayne) die door de straatjes van Cambridge fietste, in de pub op de flipperkast speelde, biertjes dronk, en – wanneer hij geen wiskundige formules op krijtborden zat te kalken – aanpapte met de vrouwen. Een waarschuwing voor de wetenschapsfanaten onder u: ‘The Theory of Everything’ zoomt meer in op Hawkings relatie met de knappe Jane Wilde (Felicity Jones) dan op zijn baanbrekende werk op het vlak van ruimte-tijdsingulariteiten; een relatie die al snel in zwaar weer terechtkomt wanneer Stephen wordt getroffen door de spierziekte ALS.

Baanbrekende cinema levert het hoe dan ook niet op. De goede jaren in Cambridge, de eerste symptomen, de fysieke aftakeling, de breuk met Jane: regisseur James Marsh (die nochtans tekende voor de mooie documentaire ‘Man on Wire’) handelt het allemaal af volgens het meest conventionele, meest gelikte biopicboekje, wat concreet wil zeggen dat de sentimentaliteit aldoor van de muren druipt. Wanneer Stephen op het punt staat een belangrijke wetenschappelijke ontdekking te doen, wagen de strijkers zich aan een triomfantelijk deuntje; wanneer hij half verlamd langs de trap naar beneden kruipt, likken ze aan je oorschelp.

Wanneer Elaine Mason (Maxine Peake) haar intrede doet, de verpleegster met wie Hawking in 1995 hertrouwde, ontvouwt er zich heel even een interessant drama, waarin we zien hoe Elaine Jane subtiel buitenwerkt en de astronoom voor zichzelf opeist; maar voor je het weet verdwijnt Elaine uit de film en zijn de zoetgevooisde strijkers daar weer. Roman Polanski zou uit dit ene segment uit Hawkings leven een klein venijnig huis clos hebben gehaald (volgens sommige getuigenissen was Elaine een manipulatieve bitch die de wetenschapper mentaal en fysiek mishandelde), maar Marsh gaat de donkere details uit Hawkings privéleven liever helemaal uit de weg – al hadden we dit laatste wel kunnen verwachten: ‘The Theory of Everything’ is immers een productie van Working Title, de Britse filmmaatschappij die zich heeft gespecialiseerd in het vervaardigen van volstrekt onschadelijke crowdpleasers (‘Billy Elliot, ‘Bridget Jones’s Diary’, ‘Love Actually’).

Hoofdacteur Eddie Redmayne, vorige week nog de winnaar van de Golden Globe voor beste acteur in een drama, houdt zijn gelaat heel verdienstelijk in de juiste verkrampte grimas, maar naar wat er zich in Hawkings hoofd afspeelt (voelde hij zich ooit eenzaam?) hebben we het raden. Geef ons dus maar de Stephen Hawking uit ‘The Simpsons’ – daarin laat hij af en toe een mechanische bokshandschoen uit zijn rolstoel tevoorschijn schieten, spreekt hij geregeld met het Duitse accent van Dr. Strangelove, gedraagt hij zich over het algemeen als een klootzak, en zegt hij dingen als: ‘I wanted to see your Utopia, but now I see it is more of a Fruitopia.’ That man rocks!

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234