Beeld Niko Tavernise/NETFLIX © 2020

FILM★★★½☆

The Trial of the Chicago 7: ‘Precíes zoals wij onze rechtbankdrama’s graag hebben!’

Wow, dat waren me de tijden wel, toen het in 1968 in de aanloop naar de Nationale Democratische Conventie in de straten van Chicago tot een gewelddadige clash kwam tussen de oorlogszuchtige Amerikaanse flikken en de duizenden langharige demonstranten die naar de stad waren afgezakt om te protesteren tegen de oorlog in Vietnam én om – wij citeren de activist Abbie Hoffman - te neuken met iemand die je nog maar pas hebt ontmoet. Andere tijden, andere seksuele zeden, zelfde bottinekes, zelfde matrakken. 

Eén jaar later kwam het in een rechtszaak, die indertijd door de hele wereld werd gevolgd en nu werd verfilmd door Aaron Sorkin, tot een nieuwe ophefmakende confrontatie, ditmaal tussen zeven beklaagden, onder wie legendarische namen als Hoffman en Tom Hayden, en de federale overheid, die de zogeheten Chicago 7 beschuldigde van samenzwering en opruiing. Of ‘The Trial of the Chicago 7’ meeslepend en begeesterend genoeg is om de haren te laten groeien en in navolging van die woedende jongeren de straat op te gaan en ‘The whole world is watching!’ te scanderen? 

Nou, als deze film één ding aantoont, dan wel dat Aaron Sorkin meer de man is van de flitsende dialogen dan van de opwindende regie. De hippies dragen weliswaar de passende baarden en de Black Panthers de juiste baretten, maar in de hitte van de strijd merk je wel dat Sorkin als cineast de virtuoze hand mist van Oliver Stone of Steven Spielberg. Maar als scenarist en als dialoogschrijver stelt Sorkin, tevens de scribent van ‘The West Wing’ en ‘The Social Network’, dus niet teleur: geweldig hoe hij u met zijn mooi verwoordde ‘De jaren ‘60 buiten, de jaren ‘50 binnen’-metafoor diets maakt dat er daarbuiten dingen aan het gebeuren zijn waar al die blanke conservatieve mannen en vrouwen in hun dure huizen in Beverly Hills (of in Brasschaat, of in Watermaal-Bosvoorde) totaal geen weet van hebben. 

Beeld Niko Tavernise/NETFLIX © 2020

De ietwat miscaste Sacha Baron Cohen worstelt als Hoffman hoorbaar met zijn Amerikaanse accent, maar voor het overige niets dan puike vertolkingen: vooral Mark Rylance levert topwerk als de advocaat wiens geloof in de rechtsstaat in de loop van het proces zienderogen afbrokkelt. In rechtbankdrama’s is het ook altijd een beetje uitkijken naar de doorgewinterde acteur of actrice die de voorzittershamer mag hanteren. En we werden – ‘All rise!’ - niet ontgoocheld: de rol van de omstreden rechter Julius Hoffman, die zijn afkeer van het psychedelische langharige tuig op de beklaagdenbank nauwelijks verbergt en geen kans onbenut laat om de advocaten van de Chicago 7 de mond te snoeren, wordt met immens veel boosaardig plezier ingevuld door veteraan Frank Langella

Het verbale steekspel tussen de rechter en de beklaagden deed ons geregeld hardop in de lach schieten, maar hoe dichter de film bij het vonnis komt, hoe meer we begonnen uit te kijken naar de Grote Speech die onlosmakelijk bij dit genre hoort. Surprise: wanneer het grote moment is aangebroken en Hoffman namens alle beschuldigden het woord neemt, steekt hij níet de verwachte bezielende redevoering af, maar een korte, rustige, en net daarom des te sterkere monoloog met een gloeiende, klaarwakker makende relevantie. ‘Onze democratische instituten zijn geweldige dingen, die momenteel worden bevolkt door vreselijke mensen,’ zo vat Sorkin in die monoloog de huidige misère in de Verenigde Staten samen, maar dat briljante zinnetje is uiteraard evengoed van toepassing op het hedendaagse Polen, Hongarije, Turkije... en vul zelf maar verder aan. Waarna u overigens alsnog de onvermijdelijke Grote Ontlading krijgt, met de hele rechtszaal die opveert en losbarst in een explosie van applaus en met de rechter die onder het brullen van ‘There will be order! There will be order!’ als een bezetene met zijn hamertje staat te kloppen terwijl de strijkers triomfantelijk tekeergaan. Precíes zoals wij onze rechtbankdrama’s graag hebben!

Vanaf 1 oktober in de bioscoop, 16 oktober op Netflix.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234