null Beeld

FILM★★★½☆

The Two Faces of January

Moord en bedrog onder de mediterraanse zon.

Erik Stockman

Patricia Highsmith was de grootmeesteres van de psychologische misdaadroman – haar broeierige decors vormen het toneel van zwoele intriges vol angst, bedrog en onrust. ‘The Talented Mr. Ripley’, van de betreurde ­Anthony Minghella, blijft tot nader order de ultieme Highsmith-verfilming, maar ook ‘The Two Faces of January’, gebaseerd op een ietwat vergeten novelle van haar, is verre van slecht.

De film opent met de ontmoeting tussen een rijk Amerikaans echtpaar (Viggo Mortensen en Kirsten Dunst) en een sjoemelende reisgids (Oscar Isaac) in de gloeiende hitte van de Akropolis, maar de plot treedt pas echt in werking wanneer de ene de andere betrapt met een lijk.

Meer gaan we hier niet onthullen, behalve dan dat het een waar genoegen is om Viggo – wiens smetteloze witte kostuum er met de minuut meer en meer verkreukeld begint uit te zien – met z’n twee geheimzinnige reiskoffers door de zoelheid van Kreta te zien struinen; en dat het een plezier is om de drie hoofdpersonages elkaar te zien beloeren en af te tasten terwijl ze op ziedend hete terrasjes gigantische hoeveelheden whisky en ouzo naar binnen zitten te klokken – dorst dat wij achteraf hadden!

Sommige critici hebben gefoeterd dat de handeling wat meer punch had kunnen gebruiken, maar wij vonden de manier waarop regisseur Hossein Amini (de scenarist van ‘Drive’ maakt hier zijn regiedebuut) de suspense kalmpjes laat doorpruttelen net een troef – wanneer het buiten koekwarm is, verloopt alles per slot van rekening een beetje lomer, trager en kabbelender dan normaal, zélfs een kat-en-muisspel.

Knap ook hoe Amini het steeds terugkerende klikkende geluid van een chromen aansteker – klikklak, klikklak, klikklak... – gebruikt om een onbehaaglijk film noir-sfeertje te scheppen. Een karaktergedreven plot, exotische locaties, fraaie kostuums, een intrige die het meer moet hebben van de mood dan van de actie: ‘The Two Faces of January’ voelt in deze digitale tijden bijna aan als een anachronisme.

O, ja: bereid u voor op de spannendste paspoortcontrole sinds Brad Davis in ‘Midnight Express’ de Turkse douane probeerde te passeren.


Bekijk de trailer:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234