Slongs The World's BestBeeld SBS

televisie★★☆☆☆

‘The World’s Best’ op VIER: ‘De hele aflevering was SLongs onzichtbaar gebleven. Ze leek er goed in’

Bijna was ik straal voorbijgelopen aan ‘The Worlds Best’, een opgepompte Amerikaanse talentenjacht zoals er al te veel internationale wateren overgestoken zijn, tot ik vernam dat de genaamde Slongs Dievanongs er een acte de présence zou maken. Slongs - ik tutoyeer ‘r even - zou het koninkrijk België vertegenwoordigen in het programma, dat als leukigheidje over een internationale jury beschikt. De volksraadpleging voorafgaand aan haar selectie moet ik gemist hebben, maar naar verluidt werd haar naam ingefluisterd door Hans Otten, die blijkbaar serieus genomen wordt in Amerika. Hoe langer je nadenkt bij dat laatste, hoe minder versteld je staat. Nu, de tweede keuze zou Niels Destadsbader geweest zijn: ik wil me dus me ook niet vrolijker maken dan nodig om Slongs’ selectie.

De talenten waar die internationale jury multilateraal een oordeel bij moesten ophoesten, verschilden op het eerste gezicht niets van die die je ook in de ‘Got Talent’-programma’s kortstondig de vergetelheid van zich ziet afslaan. Het zelfopgelegde concept zit ‘The World’s Best’ sowieso maar losjes om de schouders, want er zetelt nog altijd een vakjury in, die, als het erop aankomt, nog altijd meer in de pap te brokken heeft dan het internationaal gajes achter hen. Van jurylid Faith Hill, countryzangeres, kon ik niet meteen een nummer opnoemen - een manco dat ik graag verwar met goede smaak - maar haar collega RuPaul hoort in Amerika een fenomeen te zijn op vlak van drag. Jammer dus dat hij hier gewoon als zichzelf gekomen was. Ook bereid tegen betaling enige deskundigheid voor te wenden was Drew Barrymore, wier acteercarrière, zo veronderstel ik dan vlotjes, wellicht een beetje ziekjes is.

Als presentator was James Corden opgetrommeld. Corden is oorspronkelijk Brits en dus van nature onderkoeld, maar dat aangeboren voordeel weet hij goed te verbergen. Àlles vindt hij goed, wat natuurlijk tot wantrouwen strekt. Zijn enthousiasme wordt helaas gedeeld door het publiek, dat onafgebroken de indruk geeft dat het door de sponsor aangeboden flessenwater onder hun stoel vooral dient om de eveneens gul bedeelde pepmiddelen mee door te spoelen. Van zulke manie, klappen op de maat van de steroïdenstuipen, word ik altijd weer een beetje sip.

De deelnemers bleken naar belofte inderdaad zo internationaal als de neten. Zo kreeg je een Zuid-Koreaanse taekwondo-troep die, na eerst synchroon met geweld gedreigd te hebben, op grote hoogte plankjes aan gort trapten. Zulke acts heb je natuurlijk al te vaak gezien om er nog enige verbazing bij te voelen, maar je kunt er desnoods nog altijd de schrijnwerkerij mee in. Daarna hoorde je hartgrondig te snikken bij een Japanse violiste die na een ongeval nu node vedelde met een robotarm, maar dan vond ik de doortocht van de zogeheten TNT Boys veel treuriger: een drietal piepe Filipijnse zangertjes die al hun kindsheid ingeruild hadden voor maniertjes. Kinderdressuur. Hun carrière leek me bovendien niet verder te strekken dan de eerste ingedaalde testis - misschien daarom dat iemand er zo snel mogelijk poen uit probeerde te slaan.

‘The World’s Best’ oogde bijzonder bijdetijds, maar toch kreeg je tot slot nog maar eens een ouderwetse boeienkoning mee, die het prompt op een talentrijk verzuipen zette in een meegebrachte bokaal. Ik bleef helaas minder geboeid dan hij. Van Slongs weet ik het niet: de hele aflevering van ‘The World’s Best’ was ze onzichtbaar gebleven. Ze leek er goed in.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234