FILM★★★☆☆

Tomb Raider (★★★☆☆)

Schuif op, Angelina, hier is Alicia.

‘Maak hem open!’ zo horen we de ongeschoren booswicht uitroepen tijdens de grote climax van ‘Tomb Raider’, wanneer de hoofdfiguren eindelijk tegenover de reusachtige tombe staan van Huniko, de Japanse keizerin die – brrrrr! - met één luttele aanraking van haar hand vernietiging en dood kan verspreiden. Op dat moment wisten wij – flikkerend spoileralarm! - allang wat er zich allemaal in die geheimzinnige tombe bevindt, te weten: fun! Spanning! Actie! Popcorn! Dipsaus!

Een geweldige stunt waarbij iemand zich boven een kolkende waterval staande tracht te houden op de doorgeroeste vleugel van een neergestort vliegtuig! En bovenal: een onweerstaanbare hoofdactrice die niet alleen over zó verrukkelijk veel natuurlijk charisma beschikt dat je er je nacho’s in kunt dippen, maar daarnaast ook nog eens zóveel charme vertoont dat ons hart twee uur lang in lichtelaaie stond – snel, bel 112! En zo mag deze ‘Tomb Raider’-reboot een zeldzaamheid worden genoemd: ‘t is namelijk een computergameverfilming die niet suckt. In Amerika hebben sommige fans van het third person shooter-game zich nochtans heel erg kwaad gemaakt omdat de makers het hebben aangedurfd om het achtergrondverhaal van Lara Croft te veranderen, omdat er enkele nevenpersonages zijn verdwenen, én omdat de actie helemaal anders aanvoelt dan in het game.

Duh-huh! Dat het Larafestival 2018 behoorlijk entertainend mag worden genoemd, komt net doordat regisseur Roar Uthaug (van de onderhoudende Noorse rampenfilm ‘The Wave’) de computerspeldynamiek grotendeels links laat liggen en meestentijds op een B-film-achtige cinema-ervaring mikt. De vorige ‘Tomb Raider’-verfilmingen uit 2001 en 2003 probeerden veel te hard om een doorslagje te zijn van het game, met als resultaat dat we de hele tijd met een verdwaasde blik zaten te kijken naar een kickboxend figuurtje dat op een technobeat van het ene platform naar het andere flitst en ondertussen in de clinch gaat met robots, huurlingen, en grommende haaien.

De nieuwe ‘Tomb Raider’ daarentegen moet het meer hebben van een heerlijk oubollig aandoende charme: zo is het genieten geblazen van dialogen als ‘Open die tombe, en de krachten van Huniko zullen worden ontketend!’, zaten we te grinniken met die met zaklampen rondzwaaiende schurken die mekaar verschrikt aankijken wanneer ze bij het binnendringen van een onderaards gewelf plots een griezelig geluid horen, en zaten we met plezier te kijken naar de zich aldoor buiten adem lopende Lara. En zo zijn we aangekomen bij dé grote troef van deze ‘Tomb Raider’: Alicia Vikander.

Deze 29-jarige Zweedse schoonheid doet hier iets wonderbaarlijks: ze brengt een computerfiguurtje echt tot leven. Haar Lara is vinnig en energiek en sexy – wij zagen in dat vieze windseltje rond haar linkerbovenarm voortdurend het equivalent van een zinnelijk enkelbandje - en zelfs wanneer ze vol zweet en slijk hangt, behoudt ze iets sprankelends. Angelina? Pff, allang vergeten.

Tuurlijk zijn er minpunten. Die fletse booswicht deed ons aldoor terugverlangen naar René Belloq uit ‘Raiders of the Lost Ark’, de grote finale is één grote kopie van het openingstafereel uit datzelfde ‘Raiders’, en de stunts zijn niet altijd even origineel: zie je tijdens een achtervolging een hijshaak in beeld hangen, dan kun je er donder op zeggen dat Lara hem zodadelijk zal gebruiken om boven de klauwende handen van een horde boeven naar de andere kant te zwieren. Maar voor Alicia, en alleen voor haar, zien we die euvels graag door de vingers. U ziet: liefde maakt blind.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234