'Too hot to handle'Beeld Netflix

Televisie★★½☆☆

‘Too hot to handle’ op Netflix: net zoveel seks als diepgang

Twintigers die bij elkaar komen en zich moeten onthouden van elke seksuele activiteit: het is, naast de slogan van de jaarlijkse retraite van Jong CD&V, het concept van de nieuwste realityshow van Netflix, ‘Too hot to handle’.

Ooit was er een deelneemster in ‘Temptation Island’, de genaamde Cindy, die de regels die haar wederhelft James moest naleven in en rond zijn villa heel beknopt samenvatte met: ‘No kissing, no fucking’. Omdat ze had verzuimd om ook ‘no drinking’ op te nemen, liep Cindy’s relatie met James alsnog spaak, maar blijkbaar heeft de jongedame zich daarna succesvol kunnen omvormen tot creatief directeur bij Netflix. De nieuwste realityshow van het bedrijf is immers volledig gebaseerd op de onsterfelijke oneliner die zij, in 2003 al, uit haar mouw schudde.

Tien vrijgezellen, even bloedmooi als -geil, reizen in ‘Too hot to handle’ naar een exotisch eiland, in de veronderstelling dat ze meedoen aan een gewoon datingprogramma. Enkele uren na de kennismaking en nadat de eerste vonken al zijn overgeslagen - dit is een milieu waar de vraag ‘wat wil je drinken?’ voorafgaat aan ‘wat is je naam?’ - komt de computergestuurde assistente Lana de ware toedracht vertellen. Er ligt voor de kandidaten 100.000 dollar klaar, die ze op het einde van de rit onder elkaar kunnen verdelen, maar bij elke kus, elke vrijpostige omhelzing of elke seksuele handeling - ook die waarbij geen tweede persoon betrokken is - verdwijnt er geld uit de pot.

'Too hot to handle'Beeld Netflix

Het hele eiland is dus, zoals de commentaarstem meegeeft, een ‘no bone zone’ en de singles mogen niet vrolijk met elkaar in de hangmat duiken, maar moeten leren hoe ze ‘diepere emotionele banden’ kunnen opbouwen. Dieper dan ze ooit hebben gehad, dieper zelfs dan de emotionele banden die ze onderhouden met hun spiegel, hun make-up of hun fitnesstoestellen. De boodschap van Lana, die veel weg heeft van een luchtverfrisser, komt stevig aan bij de gebronzeerde, in minieme zwempakken gestoken jongens en meisjes. Een deelnemer noemt het ‘de ergste horrorfilm die je kunt bedenken’, een tweede voelt zich zelfs zo verdrietig ‘dat het lijkt alsof ik mijn moeder ben verloren’, een gedachtesprong waar de oude Grieken meerdere tragedies uit hadden kunnen puren.

Om de beroemde woorden van Jan Mulder over koningin Mathilde even aan te halen: een beetje dom is ook wel lekker. Hoe kun je niet lachen als de Amerikaanse ‘sorority-girl’ Haley hoort dat een collega uit Australië afkomstig is en reageert met: ‘Geen idee waar dat ligt’? Of als een mannelijke vrijgezel vertelt hoe hij genderstudies is gaan studeren om beter vrouwen te kunnen versieren? Hij valt daar in de aula wellicht even hard op als de truiencollectie van Marc Van Ranst in een lingeriecatalogus van Victoria’s Secret. Helaas zijn de kandidaten in ‘Too hot to handle’ niet alleen een beetje dom, maar ook oppervlakkig, ergerlijk en glad, in het geval van de vleesgeworden ‘douchebag’ Harry zelfs gladder dan een paling die door een bad glijmiddel is gezwommen en zichzelf bij aankomst nog eens flink onder heeft geniesd.

'Too hot to handle'Beeld Netflix

Dat is het grote verschil met ‘Love is Blind’, die andere recente realityhit van Netflix: de deelnemers van die show waren evenmin op weg naar een Nobelprijs in de Chemie of voor de Vrede, maar je kon wel sympathie voor hen opbrengen en leefde met sommigen zelfs mee tot ze voor het altaar stonden en hun moeilijke finale beslissing moesten nemen. De makers van ‘Too hot to handle’ doen ook alsof ze, net als bij ‘Love is Blind’, een diepere boodschap over de liefde willen meegeven - singles met een Tinderduim moeten de waarde van een echte relatie leren kennen - maar uit hun casting spreekt dat ze vooral op de lachspieren mikken. En de grap is simpelweg te eentonig om lang te blijven boeien.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234