Uit De Kleren Beeld VTM2
Uit De KlerenBeeld VTM2

Televisie★★½☆☆

‘Uit de kleren’ op VTM 2 is als ‘First Dates’ met iets meer lingerie en veel minder kaaskroketten

‘Meteen uit de kleren gaan is niet de ideale start van een relatie,’ zo stelde een expert op deze website naar aanleiding van de komst van een datingprogramma op VTM 2 met net dat concept. Daar stond ik van te kijken: straks komt men ook nog vertellen dat naar een exotisch oord vliegen en je elke avond laveloos drinken in het gezelschap van enkele gewillige en mooie singles niet de meest geschikte manier is om na te gaan hoe goed je trouw kunt blijven aan je geliefde.

Zijn evenmin de beste bouwstenen voor een langdurig huwelijk: elkaar ontmoeten terwijl je poedelnaakt op een zonovergoten eiland verblijft, of op date gaan met iemand die jou zopas heeft uitgekozen uit een rij mensen van wie enkel de geslachtsdelen te zien waren. Dat zijn de concepten van respectievelijk ‘Adam zkt. Eva’ en ‘Naked Attraction’, twee buitenlandse datingshows die in Vlaanderen op VIJF worden uitgezonden – meestal vlak na afloop van ‘Temptation Island’, alsof ze de kijker moeten waarschuwen dat het heus nog altijd erger kan.

‘Uit de kleren’ van VTM 2 is in vergelijking met die buitenlandse voorbeelden behoorlijk braaf, want de deelnemers moeten hier een paar minuten na hun intrede in de studio enkel trui, broek, schoenen en – in de meeste maar ook niet alle gevallen – sokken uitspelen, vooraleer ze zich in hun ondergoed op een groot bed neervlijen. In de eerste aflevering zorgde dat voor wat zenuwachtig gefrunnik of zelfs ‘een hoop gefrot’ toen een skinny jeans weerbarstiger bleek dan verwacht, maar zodra de koppels op de kraakverse witte lakens lagen, kwam het feit dat ze halfnaakt waren nauwelijks nog ter sprake. De deelnemers letten er ook op dat ze complimenten gaven over lichaamsdelen die in een volledig geklede toestand eveneens te zien waren geweest. In de eerste plaats de ogen natuurlijk, maar in het geval van Dean ook het gebit: de jongeman, nochtans muzikant en geen aspirant-tandarts, deelde zijn date Athita tot drie keer toe mee dat ze in het bezit was van een erg mooi stel tanden.

Nadat ze elkaar diep in de ogen of mond hadden gekeken, moesten de duo’s vragen beantwoorden die op een groot scherm verschenen en kregen ze foto’s te zien uit hun privé-albums, vooral van momenten waarop ze hun hobby’s beoefenden. Avonturier Niels was een fervent freestyle jetskiër, wat in goede aarde viel bij Tori, een wat verlegen jongedame die in de week als vennoot in het bedrijf van haar ouders werkte maar in het weekend ging motorcrossen in wedstrijdverband. Studente Femke en frituuruitbater Angelo bleken al snel eveneens meer gemeen te hebben dan je zou denken: beiden hielden van bordspellen en toen Femke zich outte als grote fan van Harry Potter – ze was zelfs net aan de boeken begonnen – deelde Angelo mee dat hij onder lakens van de leerling-tovenaar sliep, want ‘that’s where the magic happens’. Zulke grappen lijken mij ook niet de ideale start van een relatie, maar Femke lachte gewillig en gaf op het einde aan dat ze Angelo en misschien zelfs zijn lakens terug wilde zien.

Mensen die naar ‘Uit de kleren’ keken om piemels en borsten te zien, kwamen even bedrogen uit als de Amerikanen die onlangs met een limousine en champagne naar de gevangenis van Joe Exotic zijn gereden in de veronderstelling dat Donald Trump de ‘Tiger King’ vlak voor zijn aftreden gratie zou verlenen. Het woord naakt mag bij de voorstelling van het programma dan vaak gevallen zijn, uiteindelijk is dit weinig meer dan een pikantere versie van ‘First Dates’, met iets meer lingerie en veel minder kaaskroketten. Ik ben wel benieuwd of er in de volgende weken nog veel deelnemers komen die niet zo jong en aantrekkelijk zijn als de dames en heren uit de eerste aflevering. Interessantere kandidaten mogen zich ook nog altijd aanmelden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234