Uncut GemsBeeld Web

FILM★★★☆☆

‘Uncut Gems’ op Netflix: ‘Een verdomd lúide schlemiel’

Stonden onze verwachtingen te hoog gespannen? 

Wellicht wel: al sinds het fantastische ‘Good Time’ uit 2017 zaten wij te smachten naar nieuw werk van de supergetalenteerde broers Safdie. Na ‘Uncut Gems’ verlangden wij ironisch genoeg terug naar de rauwe vibe van ‘Good Time’: in één van de meest verontrustende scènes uit die film kon je tenminste zien hoe de geblondeerde Robert Pattinson ligt te rampetampen met een minderjarig trailer trash-meisje. Howard Ratner (Adam Sandler) daarentegen, het hoofdpersonage van ‘Uncut Gems’, komt niet verder dan het begluren van een dame in een kanten lingeriesetje (oké, ook niet mis). Het verhaal knettert los wanneer Howard, de diep in de schulden zittende eigenaar van een juweliersshop in de diamantwijk van New York City, in het bezit komt van een kostbare opaal uit een mijn in Ethiopië. De opaal zou Howards redding kunnen betekenen, maar gokverslaafd als hij is, kan hij het natuurlijk niet laten om – slecht idee - nog méér weddenschappen te plaatsen. Wat volgt lijkt (en ziehier de eerste tegenvaller) op een doorslagje van ‘Good Time’: zoals Pattinson in die film door de nacht banjerde, zo zien we Howard twee uur lang met toenemende wanhoop door de metropool rennen terwijl componist
Daniel Lopatin zijn eighties-synths laat dreunen, piepen, bliepen, aanzwellen en weer uitdijen. Howard is een schlemiel, maar een verdomd lúide schlemiel. Hoe meer hij zich tijdens de conversaties met zijn echtgenote, zijn minnares en zijn schuldeisers in het nauw gedreven voelt, hoe oorverdovender hij begint te vloeken en te tieren; als een verontwaardigd klein kind dat in een discussie met zijn mama en zijn papa absoluut zijn gelijk wil halen. En als er één acteur goed is in het vertolken van een klein, aldoor verongelijkt klinkend kind, dan wel Adam Sandler.

Talloze filmcritici waren er als de kippen bij om Sandlers vertolking in ‘Uncut Gems’ uit te roepen tot een carrièredefiniërend meesterstuk, maar in wezen wijkt hij hier niet ver af van de manische typetjes die hij nu al een eeuwigheid neerzet in zijn komedies. Met dit verschil dat hij zijn vulkanische manie in ‘Uncut Gems’ naar het allerhoogste toerental voert. Een bijkomend probleem is dat de Safdies de actie voor een groot stuk laten voortvloeien uit een ongeloofwaardige wending in het prille begin van het verhaal: waarom in vredesnaam zou Howard die pas verworven edelsteen van één miljoen dollar zomaar meegeven aan die basketbalspeler die toevallig in zijn shop passeert? (Het antwoord: omdat we anders geen film zouden hebben, duh!) In sommige individuele scènes laten de Safdies dan toch glimpen van hun onmiskenbare klasse zien (de haperende sluisdeur in de juweliersshop!), maar alles bij elkaar valt te vrezen dat velen onder u, naar een kookpunt gedreven door de gehoorbeschadigende decibels, deze welhaast fysiek uitputtende film vroegtijdig zullen afzetten en in de Netflix-browser op zoek zullen gaan naar iets anders. O ja: die opaal zei ons niet veel, maar voor Howards onmetelijk coole leren jasje zouden wij onze linkerhand willen geven.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234