FILM★★★☆☆

‘Unhinged’: ja, we werden behoorlijk bang van de zwaarlijvige Russel Crowe

Psycho Killer! Qu’est-ce que c’est!

Van Derrick Borte, met Russell Crowe, Caren Pistorius, Jimmi Simpson en Gabriel Bateman

Het eerste wat tijdens de nachtelijke openingsscène van ‘Unhinged’ in het oog springt: de plompe verschijning van Russell Crowe. Puffend en hijgend, het opgezwollen lijf geprangd tussen het stuur en de rugleuning van de autozetel, slikt hij enkele pillen, waarna hij zwaar ademend uitstapt en als een menselijke stormram de deur inbeukt van het huis dat hij, om redenen die pas later duidelijk zullen worden, vanuit zijn al even imposante pick-uptruck in de gaten hield. Is Crowe, die in ‘Unhinged’ vanuit sommige camerahoeken uiterlijk meer lijkt op John Goodman dan op de scherpe gladiator van weleer, speciaal voor zijn rol van losgeslagen psycho 40 kilo aangekomen? Is de acteur het gewicht dat hij had bijgekweekt voor ‘The Nice Guys’ en de televisieserie ‘The Loudest Voice’, nog steeds niet kwijtgeraakt? Draagt hij een vetpak? Of zou het kunnen dat Crowe definitief in de voetsporen is getreden van zijn illustere collega Jack Nicholson? Want wat deed Nicholson toen hij in de jaren 70 merkte dat zijn haren meer en meer begonnen uit te vallen, zijn wangen uitzakten en zijn buikje aardig begon uit te dijen? Nam Jack zijn toevlucht tot een faceliftoperatie, dook hij onder in het krachthonk en reisde hij naar de haarkliniek, zoals de meeste Hollywoodsterren doen wanneer ze tot hun ontzetting merken dat hun door miljoenen fans aanbeden gelaatstrekken ouderdomsverschijnselen beginnen te vertonen? Neen! Nicholson zei ‘Fuck that!’, bestelde nog een dubbele cheeseburger en liet het verouderingsproces zijn natuurlijke gang gaan - way to go, Jack!

Geen idee of Russell Crowe heeft besloten om hetzelfde pad te bewandelen, maar het is een feit dat zijn logge gestalte in ‘Unhinged’ béter in zijn voordeel werkt dan wanneer hij er zou hebben uitgezien als een pezige Terminator. De schermvullende Crowe die, hoog achter het stuur van zijn pick-uptruck gezeten, grimmig neerkijkt op de dame (Caren Pistorius) die zopas nét iets te luid in zijn richting heeft geclaxonneerd (‘Nooit een beleefd tikje op het stuur leren geven?’): zelfs van Leatherface ging er niet zoveel dreiging uit. Om hem vervolgens als een ontketende pletwals over de boulevards van Los Angeles te zien denderen is een sensatie die herinneringen oproept aan Spielbergs ‘Duel’, waarin Dennis Weaver wordt achtervolgd door een anonieme wraakdemon in een rijdend gevaarte.

Wij zagen in ‘Unhinged’ in eerste instantie een genietbare, steeds bloederiger wordende thriller. Maar wie gesteld is op z'n wekelijkse portie metaforen, kan in het lugubere mannelijke hoofdpersonage, dat nooit bij naam wordt genoemd, gerust de sinistere verpersoonlijking zien van de stress, de woede, en de agressie die tegenwoordig meer dan ooit in onze maatschappij borrelt; de zwaarlijvige incarnatie van de onrust en de chaos die onze leventjes dezer dagen komt verstoren. ‘In deze maatschappij moet je rijk en beroemd zijn om mee te tellen,’ horen we een televisiejournaliste op een bepaald moment in de achtergrond zeggen. ‘Wie achterblijft, wordt woedend.’ Woorden die toch blijven nazinderen, net als het vervaarlijke postuur van de hoofdacteur. Misschien toch eens een glutenvrij dieet overwegen, Russell?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234