FILM★★★½☆
Ursula Meier trakteert ons in ‘La ligne’ op enkele heerlijk uitzinnige en schitterend vertolkte gezinstaferelen
Van Ursula Meier, met Stéphanie Blanchoud, Valeria Bruni Tedeschi en Elli Spagnolo
Djoef van de week.
DRAMA Wat geflipte familiescènes betreft, zal niets of niemand ooit nog de wilde kettingdans in ‘Festen’ overtreffen. Hoewel: ook in het schitterend vertolkte ‘La ligne’ trakteert regisseuse Ursula Meier ons op enkele heerlijk uitzinnige gezinstaferelen, zoals wanneer Margaret een djoef geeft op de mulle van haar eigen moeder. In het begin voelden wij ons als een voyeur die met diabolisch plezier aanschouwt hoe zelfs kerstavond door toedoen van de manipulatieve moeder ontaardt in een kleine hel, maar het gekke is dat we op het einde zowaar sympathie kregen voor het compleet disfunctionele gezin uit ‘La ligne’. Het is allicht geen toeval dat minstens twee scènes héél sterk doen denken aan de beroemde rijdende pianoscène met Jack Nicholson uit ‘Five Easy Pieces’: in beide films kraakt een personage onder de afschuwelijke druk van een rigoureuze muzikale opvoeding.
Vanaf 1 februari in de bioscoop.
MEER FILMS VAN DE WEEK: