PortretEmma Watson wordt 30

Van Hermelien tot Belle: de 5 gedaanten van Emma Watson

Emma Watson was amper 11 toen Harry Potter and the Philosopher’s Stone haar wereldfaam bezorgde. Vandaag, op haar 30ste verjaardag, heeft ze glansrollen in films als ‘Beauty and the Beast’ en ‘Little Women’ op haar cv staan. Ze heeft een prachtige metamorfose ondergaan: van kindsterretje over feministisch icoon tot één van ’s werelds populairste actrices. Van pop tot vlinder: de 5 gedaanten van Emma Watson.

1. De ukkepuk

Emma wordt geboren in Parijs. Op haar 5de keren de Watsons – mama en papa zijn allebei advocaat – terug naar Engeland, waar Emma een typische Britse middle class-opvoeding geniet: ze gaat naar een prestigieuze privéschool, staat op de planken van het jeugdtheater, en wordt thuis – ook al zijn haar ouders inmiddels gescheiden – ondergedompeld in een warm bad van muziek, films en boeken. De kleine Emma verdeelt haar tijd tussen Oxford, waar ze samen met haar broertje Alex bij haar moeder woont, en Londen, waar haar vader voor het slapengaan voorleest uit de boeken van, jawel, Harry Potter. Het is haar liefde voor de magische wereld van J.K. Rowling die haar, net als tienduizenden andere Engelse meisjes, doet deelnemen aan de audities voor de verfilmingen. ‘Verwacht er maar niks van,’ bezweert haar vader haar, ‘of er staat je een bittere ontgoocheling te wachten.’ Niet dus: na amper één screentest weet producent David Heyman dat hij zijn Hermelien heeft gevonden: ‘Je kon er niet naast kijken: ze fonkelde op het scherm.’ Woont Emma de ene dag nog in een rijtjeshuis in Oxford, dan bevindt ze zich de volgende dag in een gigantische, tot fantasiewereld omgebouwde fabriek in de buurt van Londen. Ze is 11, en wereldberoemd.

2. De Harry-gezel

Telkens als wij een beeld uit de allereerste ‘Harry Potter’-film zien, beginnen we spontaan te gniffelen: zo klein en zo melkmuilerig dat Emma, Daniel Radcliffe en Rupert Grint in 2001 nog waren! Wie de acht episodes bingewatcht, ervaart een soort ‘Boyhood’-effect: je ziet de drie acteurs voor je ogen borsten en snorharen krijgen – én aan vakmanschap winnen. Maar ere wie ere toekomt: van de drie hoofdacteurs is het Emma die als de betweterige Hermelien al van in het prille begin het meeste natuurlijke talent toont; haar spel bevat een vinnigheid die bij Radcliffe en Grint nog wat ontbreekt. ‘Vanaf dag één was het voor iedereen duidelijk dat ze enorm verstandig was,’ aldus Robbie ‘Hagrid’ Coltrane. ‘Ze was uitzonderlijk gedisciplineerd en beheerste haar dialogen als geen ander. Toen al zag je de kiemen van een échte actrice.’ Maar hoe kijkt Emma vandaag terug op de franchise die haar wereldberoemd en stinkend rijk maakte?

Emma Watson «Met gemengde gevoelens. Ik heb tien jaar in de Leavesden-studio doorgebracht: je kunt echt zeggen dat ik daar ben opgegroeid. Het was dus niet zo dat ik me even terugtrok uit het normale leven om een film te maken; de films wérden mijn normale leven. We leefden er in een soort bubbel: dag in dag uit zag ik er dezelfde mensen en we merkten nauwelijks iets van de buitenwereld. Elke seconde van mijn leven werd gecontroleerd door anderen: er werd me verteld wanneer ik mocht gaan eten, wanneer ik naar het toilet mocht gaan, en wanneer ik op de set werd verwacht. Het was tijd dat het gedaan was.»

Beeld rv

3. Het blokbeest

Als in 2009 de opnamen van de allerlaatste ‘Harry Potter’-film afgerond zijn, zwaaien de poorten van de Leavesden-studio, die de laatste jaren hoe langer hoe meer als een gevangenis aanvoelde, voorgoed achter Hermelien en haar vrienden dicht. Maar wat nu? Radcliffe en Grint smijten zich voluit op hun acteercarrière, maar Emma slaat een totaal andere richting in: ze schrijft zich in aan de Amerikaanse Brown-universiteit in Providence en gaat literatuur studeren.

Watson «De eerste keer dat ik in de refter ging eten, viel er een enorme stilte en draaiden alle hoofden in mijn richting, maar daar bleef het bij. Ik kon er een min of meer normaal leven leiden: ik werd niet rondgereden door een chauffeur, ik had geen assistenten die me vertelden waar ik moest zijn, en ik borstelde mijn eigen haar. En neen, het was niet zo dat, telkens ik in het auditorium een vraag correct beantwoordde, iemand riep: ‘Tien punten voor Griffoendor!’ (lacht)»

Doodmoe als ze is van de Harry Potter-gekte, overweegt Emma zelfs even om nooit meer naar de showbizz terug te keren.

Watson «Ik acteer dolgraag, maar wat ze je er niet bij vertellen, is dat je er ook de glamour moet bijnemen: de rode lopers, de fotografen, de selfies. Het werd me allemaal te veel, en ik speelde serieus met het idee om er definitief mee te kappen. Ik wou zo graag een gewoon meisje zijn: ongehinderd de bus kunnen nemen, een museum bezoeken, studeren – en dat allemaal zonder die ellendige flitslampen.»

Toch laat Emma ook tijdens haar studententijd het acteren niet los. Enkele weken per jaar ruilt ze de campus in voor een filmset, en daarbij maakt ze slimme keuzes: in plaats van mee te spelen in grote commerciële studiofilms, oefent ze haar acteerspieren in kleine onafhankelijke films als ‘My Week with Marilyn’ (naast Eddie Redmayne) en het mooie ‘The Perks of Being a Wallflower’. Verder werkt ze samen met Sofia Coppola (‘The Bling Ring’) en Darren Aronofsky (‘Noah’): als je dan toch het vak moet leren, zo redeneert ze, dan kun je het maar beter leren van de allergrootsten.

Watson «Eigenlijk ontdekte ik pas op de sets van ‘Perks’ en ‘The Bling Ring’ wat het betekent om actrice te zijn. Ineens diende ik hopen research te doen, iets wat ik nooit eerder had gedaan. Het resultaat was dat ik begon te kampen met angst en zelftwijfels, ook al zat ik op dat moment al tien jaar in het vak.»

Hoewel de combinatie van werk en studie haar tot op de rand van de uitputting brengt, behaalt ze in 2014 haar diploma – met onderscheiding. Sindsdien heeft ze de literatuur niet losgelaten: zo houdt ze er de gewoonte op na om in metrostations boeken achter te laten, in de hoop dat de pendelaars zich aan het lezen zullen zetten. Zodra we weer wat vaker de metro kunnen nemen, kijken we uit naar jou, Emma.

4. De feministe

Emma is nog maar net afgestudeerd of ze krijgt al een belangrijke baan in de schoot geworpen: in 2014 wordt ze uitgeroepen tot VN-ambassadrice voor vrouwenrechten. En ze levert geen half werk: met een op een donderende ovatie onthaalde speech voor het halfrond van de VN ontpopt ze zich tot één van ’s werelds belangrijkste strijders voor de feministische zaak. Haar reputatie als activiste krijgt evenwel een flinke knauw wanneer ze met half ontblote borsten in Vanity Fair gaat staan. Een feministe die voor de lens uit de kleren gaat? ‘Een schande!’ zo donderen de sociale media.

Beeld RV Tim Walker/Vanity Fair

‘Een verraad aan de feministische idealen!’ In een interview met de BBC slaat Emma terug: ‘Ik ben vrij om te doen wat ik wil. Daar draait feminisme net om: dat vrouwen de vrijheid hebben om zulke keuzes te kunnen maken. Alsof je niet tegelijk feministe kunt zijn en tieten hebben!’ Way to go, Emma!

En toen moest #MeToo nog losbarsten. In 2018 schonk Watson, die zelf ‘het hele spectrum van seksuele intimidaties al heeft ervaren’, al eens 1 miljoen pond aan een fonds voor slachtoffers van seksueel geweld. In juli vorig jaar stak de actrice nog eens 1 miljoen pond in een door haar mee opgerichte hulplijn die slachtoffers van seksueel overschrijdend gedrag op het werk juridisch advies verleent. 

5. De leading lady

Beauty and the Beast’ markeert het begin van een nieuw hoofdstuk in haar carrière: voor de allereerste keer speelt Emma, zonder Daniel en Rupert in de buurt, de hoofdrol in een grote Hollywoodblockbuster. Wie haar in haar gouden jurk ziet walsen met het Beest, ziet een actrice die tot volle wasdom is gekomen en Hermelien ver achter zich heeft gelaten.

Beeld AP

Watson «De voorbije jaren heb ik het rustig aan gedaan, maar nu ben ik klaar om me op volle kracht op mijn acteercarrière te gooien. Al was ik wel bang om voor ‘Beauty and the Beast’ te tekenen: niet zozeer omdat ik de hoofdrol zou moeten spelen in een klassieker, maar wel omdat ik wist dat ik zou moeten zingen (lacht).»

De film werd de op één na populairste van 2017, maar wat ons betreft viel Watson in haar eerste grote dragende rol ook wel een beetje door de mand. Uit Humo’s recensie van ‘Beauty and the Beast’: ‘Neen, niet elke Disneyprinses moet de fatale schoonheid van Elsa uit ‘Frozen’ bezitten, maar de kilte die Watson zelfs in de meest romantisch bedoelde scènes tentoonspreidt, steekt schril af tegen de charme van Belle in de veel warmere tekenfilm uit 1991.’ 

Ook andere critici lieten al laten noteren dat ze te licht weegt om een film van het kaliber van ‘Beauty and the Beast’ in haar eentje te dragen, en dat ze voor de rol van Belle ietwat star quality mist. En in Hollywood is Emma ook wel wat krediet kwijtgespeeld. Regisseur Damien Chazelle bood haar op een gouden schoteltje de hoofdrol aan in ‘La La Land’, maar naar verluidt stelde ze zulke onredelijke eisen dat hij de rol uiteindelijk schonk aan een andere Emma – Stone

Sinds ‘Beauty and the Beast’ speelde Watson mee in nog twee grote Hollywoodproducties: ‘The Circle’ uit 2017, aan de zijde van Tom Hanks, en het recente ‘Little Women’, met onder meer Meryl Streep. Helaas bevestigde ze tweemaal de indruk die ze al gaf in de Disneyfilm. ‘Het is alsof het grote vat van emoties waaruit acteurs en actrices plegen te plukken, in Watsons geval slechts gevuld is met lucht,’ schreven wij over ‘The Circle’, en in ‘Little Women’ ‘komt opnieuw pijnlijk aan het licht dat het bereik van Emma Watson als actrice eerder beperkt is’. 

Natuurlijk mag dat haar er niet van weerhouden ons ongelijk te bewijzen. En ondanks de negatievere kritieken van de laatste jaren blijft Watson één van de populairste (en meest begeerde) actrices op aarde. En welke vlucht haar verdere carrière ook neemt: ze is geen fleskindje meer.

Watson «Ik herinner me nog mijn allereerste persinterview, in het Dorchester-hotel in Londen: ze moesten twee kussens onder mijn gat steken, zodat de journalisten me konden zien zitten (lacht). En kijk nu eens. (Trots) Ik ben een vrouw.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234