15 minuten beroemdDavey, winnaar van 'De mol'

'Van mijn oude vriendenkring blijft niet veel meer over'

‘In de toekomst zal iedereen 15 minuten lang wereldberoemd zijn,’ orakelde Andy Warhol. En kijk, we zijn goed op weg. Wie zich een weg door realityprogramma’s allerhande zapt, stelt vast dat De Gewone Mens meer dan ooit het nieuwe idool is. Televisie heeft de magische eigenschap om gewone stervelingen te laten proeven van de onsterfelijkheid, om hun plekje in de beschutting van de anonimiteit heel even te laten verruilen voor de warme gloed van het voetlicht. Humo sprak met enkele van hen, en kwam terug met verhalen over hoe prettig, kortstondig en/ofontwrichtend dat was.

‘Eline is de mol,’ kruiste twee jaar geleden aan in een allesbepalende vragenlijst, ergens in Zuid-Afrika. Hij had het bij het juiste eind, en Davey won het tweede nieuwe seizoen van ‘De mol’, een jaargang waarvan de winnaar achteraf gezien langer in de kijker liep dan de mol zelf. Even leek heel Vlaanderen zich te verdringen om Davey persoonlijk te feliciteren. Brasschaat-haar, tatoeages, een gezonde dosis je-m’en-foutisme én een mooie vriendin: hij had het allemaal.

DAVEY VAN RODE «Bij Woestijnvis hadden ze me vooraf duidelijk gemaakt dat ik waarschijnlijk op wat aandacht zou kunnen rekenen: volgens hen zag ik er jong en sympathiek uit, en dat zou mensen aanspreken. Maar ik denk dat ze onderschat hadden hoeveel succes we als deelnemers zouden hebben. Bij ons was het nog waanzinniger dan het jaar daarvoor: toen begonnen ze nog uit het niets met ‘De mol’, terwijl wij surften op de hype van het vorige seizoen.»

HUMO Was al die aandacht wennen in het begin?

VAN RODE «Het is een aanpassing, hoe je het ook draait of keert, en dan vooral die eerste weken. Ik weet nog dat ik aanwezig was bij de seizoensfinale van ‘De mol’, die vertoond werd in een aantal cinemazalen, en dat ik door al die aandacht wel een beetje de Vlaamse Justin Bieber leek. Van de ene dag op de andere voelde ik me voortdurend bekeken.

»In die eerste weken na ‘De mol’ stond ik eens aan te schuiven in een frituur, toen ik me er plots heel bewust van werd dat alle andere mensen in de rij te weten zouden komen wat ik zou bestellen. Nu weten die allemaal welke saus ik neem, dacht ik. Dat klinkt stom, maar andere bekende mensen hebben vaak jaren tijd gehad om te wennen aan hun bekendheid, terwijl ik de ene dag bij wijze van spreken nog in mijn onderbroek over straat kon lopen, om de volgende plots door iedereen aangestaard te worden.»

HUMO Zoiets zou ook goed kunnen zijn voor je ego, niet?

VAN RODE «Misschien wel, maar ik vroeg me eerder af waaróm mensen me tof vonden. Als je bekend wordt als tv-presentator, dan wéét je tenminste waarom mensen je een hand komen geven. Zoiets had ik niet, waardoor ik me vaak vragen stelde bij mijn bekendheid. ‘Waarom komen die mensen mij een hand geven?’ Ik had niets gedaan buiten toevallig ‘De mol’ winnen, en dat was niet echt een kwaliteit, vond ik.»

HUMO Ben je er intussen al achter?

VAN RODE «Nog niet helemaal. Maar het hielp wel wat Axel zei, de laatste winnaar van ‘De mol’. Hij vindt dat je als winnaar best wel trots mag zijn, omdat jij, uit de duizenden mensen die zich inschrijven, de enige overwinnaar bent. Dat probeer ik me nu in te prenten: ik heb nog altijd niet de Nobelprijs gewonnen, maar ik aanvaard nu dat mensen soms gewoon blij voor me zijn.»

HUMO Je hebt in het dagelijkse leven een houtbewerkingsbedrijf. Heb je meer klanten over de vloer gekregen na ‘De mol’?

VAN RODE  «Dat zou ik niet zeggen, maar het opent wel deuren. Bij een houthandel kan ik bijvoorbeeld al eens korting krijgen als de zaakvoerder me in ‘De mol’ gezien heeft. Ik heb met mijn bedrijfje dit jaar ook de kans gekregen om de tafel van ‘Vive le vélo’ te maken, maar dat heb ik gedaan omdat ik het een leuk programma vind, níét om er meer klanten aan over te houden. Zo werkt het niet, besef ik intussen: het is niet omdat je mij een toffe peer vond op tv, dat je daarom ook een kast van mij wilt kopen.»

HUMO Hoe zit het met andere voordelen? Ik heb je weleens zien rondlopen in de vipruimte van een festival. Krijg je als bekend gezicht gratis tickets opgestuurd?

VAN RODE  «Nee, dat niet. Het is niet omdat ik op tv was, dat Herman Schueremans mij gratis viptickets stuurt. Meestal moet je er iets voor terugdoen. Op Pukkelpop heb ik bijvoorbeeld viptickets gevraagd als wederdienst voor de Spotify-lijst die ze me gevraagd hadden samen te stellen. Dat advies heb ik gekregen van enkele mensen die in de media werken, en die ik de laatste jaren heb leren kennen: wees niet te bang om iets terug te vragen als één of andere organisatie iets van je vraagt. Echt, alles is influencing tegenwoordig, maar zo bén ik gewoon niet.»

HUMO Heb je de voorbije jaren veel van dat soort aanvragen gekregen?

VAN RODE  «Ik krijg ze nog altijd. Meestal reageer ik er zelfs niet meer op. Soms zijn het dingen die geen zinnig mens ooit met mij zou associëren, van merken die aanbiedingen sturen naar iederéén met een bepaald aantal volgers op Instagram. Terwijl: als ze effectief eens op mijn profiel zouden kijken, zouden ze zien dat ik zelden zulke dingen doe. Ik zal alleen meewerken aan een campagne als ik me er echt in kan vinden. Zo heb ik laatst een spotje gedraaid voor ‘Kazen van bij ons’, de campagne van VLAM. Die mensen wilden specifiek met mij werken omdat ze mijn profiel bij hen vonden passen, en dan vind ik het wel oké.»

HUMO Je vriendin Margo werd in één klap mee bekend na ‘De mol’. Zij was te zien in de aflevering waarin de deelnemers bezoek kregen van een naaste, en bleef nadien bijna even hard in de kijker lopen als jij.

VAN RODE  «Ze is dan ook sympathiek en supermooi (lacht). Hoe zeggen ze dat? Vrouwen wilden haar zijn en mannen wilden bij haar zijn. Het verbaasde me alleszins niet, ik zei tijdens de opnames van ‘De mol’ al tegen iedereen dat Margo nog potten zou breken. Je kunt haar niet níét graag zien. Maar los daarvan blijft het raar, mensen die jij niet kent, maar die wel weten hoe je vriendin heet, en hoe ze eruitziet.

»Eigenlijk went het nooit, bekend zijn. Wist je dat er tot voor kort gewoon kinderen en tieners aan mijn deur kwamen aanbellen? En dan zijn er nog de mensen die naar je roepen... Als iemand ‘dag’ zegt, is dat één ding, maar dat roepen zal ik nooit snappen. Dan loop ik gewoon op straat: ‘Hey, Davey! Heeey!’ Plezant is anders.»

HUMO Was dat even moeilijk voor je vriendin? Zij heeft er uiteindelijk niet voor gekozen om bekend te zijn.

VAN RODE  «Maar ik ook niet, hè? Die reflex van jou vind ik eerlijk gezegd kak. Ik heb gemerkt dat veel mensen die hebben: ze denken dat ik aan ‘De mol’ heb deelgenomen omdat ik bekend wilde worden. En daar word ik erg onzeker van, want dat was absoluut niet de reden.»

HUMO Ik bedoel maar: als jij je inschrijft voor een spelletje op televisie, kun je er wel van uitgaan dat mensen je achteraf zullen herkennen. Je vriendin heeft zich niet ingeschreven, zij kwam alleen maar op tv omdat jij dat had gedaan.

VAN RODE  «Oké, dat is waar. Maar eerlijk: ik had totaal niet verwacht dat die bekendheid zulke proporties zou aannemen.»

HUMO Is het je ooit te veel geworden?

VAN RODE  «Soms kan het wegen, en ik geef toe: dan zucht ik weleens dat ik misschien beter niet had meegedaan aan ‘De mol’. Dan zou ik me nu ook niet de hele tijd afvragen of mensen wel oprecht zijn als ze me ontmoeten. Dat is namelijk ook een bezorgdheid van me: of mensen me wel écht een toffe kerel vinden, of me gewoon willen leren kennen omdat ik toevallig ‘Davey van ‘De mol’’ ben.

»De laatste twee jaar is mijn vriendenkring namelijk danig veranderd. In elke vriendenkring zijn er weleens problemen, en meestal praat je die gewoon uit, maar als ik nu een kleine aanvaring heb met iemand, dan groeit dat meteen uit tot: ‘Davey is veranderd, hij heeft een dikke nek gekregen.’ Totaal niet waar, maar dat verwijt zit blijkbaar snel klaar. Ik heb de voorbije jaren zeker vrienden verloren door die bekendheid. Er blijft niet veel meer over van de grote vriendengroep die ik enkele jaren geleden nog had. Het is niet makkelijk om vriendschappen te onderhouden of aan te knopen als je een bekende kop hebt.»

HUMO Heb je dan spijt van je bekendheid?

VAN RODE  «Op de moeilijke momenten wel. Maar dat is dan in een opwelling, en die opwellingen gaan altijd weer over. En: als ik dit nooit had meegemaakt, dan zou ik er ook nooit de voordelen van hebben ondervonden. Ik heb vrienden verloren, maar ik heb er ook nieuwe gemaakt. Uiteindelijk halen de positieve gevolgen het nog altijd van de negatieve, denk ik.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234