Cedric, fan van 'Star Wars'Beeld VTM

TELEVISIE★½☆☆☆

‘Vanity Plates’ had interessant kunnen zijn, maar werd een banaal rariteitenkabinet

Wordt het geen tijd om sommige mensen tegen zichzelf te beschermen? En om diezelfde mensen van onze tv weg te houden, ten bate van onze gemoedsrust, én van ons geloof dat het allemaal nog wel goed komt met onze soort. Na twee afleveringen van ‘Vanity Plates’ op VTM2 is het antwoord volmondig: ja! En daar mag gerust nog een krachtterm achteraan.

Wie nog ergens duizend euro heeft slingeren en niet weet wat ermee gedaan kan zich daar een gepersonaliseerde nummerplaat mee aanschaffen. Zo’n 40.000 Belgen lieten zich daar al toe verleiden. Alle 40.000 willen ze graag tonen hoe volstrekt uniek ze zijn. Tien van hen leerden we kennen in de eerste twee afleveringen van ‘Vanity Plates’. De meesten van hen zijn we inmiddels alweer bijna vergeten. De meeste anderen volgen hopelijk snel.

Aflevering één serveerde ons psychiater Tom, wiens Porsche de uiterst bescheiden nummerplaat GOD torst. Een cadeautje van zijn vrouw. Hij sprak haar niet tegen. Beveiligingsagente Sarah versierde haar BMW (285 pk, mijnheer!) met POWERFUL. Sarah bediende zich van een soort Antwerps waar zelfs de oren van wijlen Robbe de Hert van waren gaan tuiten. Ze verklaarde ook vol trots dat ze ‘ne zot is mé den otto’, wat ze terstond een paar keer demonstreerde.

Wiskundeprofessor Dirk bekende een stevige obsessie voor het getal Pi, wat hem ertoe had gebracht om voor zijn Kia Picanto (PI-canto!) de nummerplaat PI - 314 aan te schaffen. Overal ontwaarde Dirk het magische getal, tot in het diepvriesvak van de supermarkt toe, bij de ‘S-PI-nazie!’ Prachtkerel! Zijn lichtvoetigheid stond in schril contrast met de tristesse van de ogenschijnlijk immer vrolijke Sarah. Haar auto had voorop ‘ONS - JUL’, een eerbetoon aan haar dochter Julie, die al op haar zevende overleed.

Nog voor we er helemaal zeker waren dat we niet naar kliekjes van ‘Iedereen beroemd’ of ‘In de gloria’ hadden zitten kijken, was daar al aflevering twee. Daarin bekende limousineverhuurder Guido dat hij voor de nummerplaat SEX - 069 koos omdat hij nogal geobsedeerd was door seks. ‘Je meent het!?’, ontsnapte ons met een zucht. IT-specialist Cedric vond dat er geen betere geur was dan die van verbrand rubber. Die zin had een brugje kunnen zijn, maar Cedric had het over de banden van zijn Mustang, die hij ter illustratie aan gort reed. Op zijn nummerplaat stond DRTH VDR, want Cedric is een Star Wars-fan. En zo heeft iedereen wel een uitzonderlijk boeiend verhaal.

Bakker Frederik had voor zijn vrouw Petra een splinternieuwe Mini gekocht. Op de nummerplaat staat PRINCESS, zijn koosnaampje voor haar. Helaas beviel de auto haar niet, dus rijdt de bakker er nu maar zelf mee rond. Eén van de vaste bakkersklanten bleek prins Laurent, van wie we nu weten dat hij graag dingen met rozijnen eet. Zo staken we van ‘Vanity Plates’ alsnog wat op. Campereigenaars Rudi en Marleen hadden de nummerplaat PARADISE gekocht voor hun huis op wielen. In en rond hun vaste huis bleek Rudi een fervente naturist, wat hem ertoe aanzette om ook voor de camera fluks zijn broek uit te trekken. Zelden maakten strategisch geplaatste grasmaaiers, tuinplanten en brievenbussen ons blijer. Hadden we die Rudi trouwens al eens niet in een ander tv-programma in zijn blote krent door beeld zien struinen? Google leerde ons inderdaad dat Jani Kazaltzis ‘m al nieuwe kleren had proberen te verkopen. Missie duidelijk niet geslaagd. En laat Rudi nu maar met rust, beste tv-makers.

Hoewel ‘Vanity Plates’ best interessant had kunnen zijn, werd het niet meer een banaal rariteitenkabinet, zoals we er intussen al wel paar te veel gezien hebben. Het volstaat om te besluiten met twee woorden: weg ermee. Dat zijn acht letters, dat past net op een gepersonaliseerde nummerplaat.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234